בריאות הציבור-קידום בריאות

בדיקות שיניים על-ידי רופאי ילדים מפחיתים את הצורך באשפוזים (Arch Pediatr Adolesc Med.)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Archives of Pediatric and Adolescent Medicine עולה כי הסיכון לאשפוזים עקב עששת שיניים קטן כאשר רופאי ילדים עורכים בדיקות שיניים במהלך ביקורים במסגרת טיפת חלב.

החוקרים מצאו כי בילדים שעברו ארבע בדיקות ומעלה של מצב הפה ע”י רופא עד גיל שלוש שנים, נרשמה ירידה קטנה, אך מובהקת סטטיסטית בשיעור האשפוזים בשל עששת שיניים עד לגיל שש שנים. מחקר מוקדם באוכלוסיה זו מצא כי בילדים עם ארבע ביקורים להערכת מצב הפה נרשמה ירידה של 17% בשיעור הטיפולים כנגד עששת שיניים עד גיל שש שנים, בהשוואה לילדים שלא לקחו חלק בביקורים אלו.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים תביעות של כ-210,000 ילדים שהיו מבוטחים במדיקייד בשנים 2000-2006. הם מצאו כי ארבעה ביקורים להערכת מצב בריאות הפה, או יותר, הביאו לירידה של 0.036 בשיעור האשפוזים על-רקע עששת שיניים עד גיל שש שנים, בהשוואה לילדים שלא לקחו חלק בתכנית זו.

סך האשפוזים של ילדים עם ארבעה ביקורים ומעלה עמד על 2936 מקרים בטווח הגילאים בין שישה חודשים ועד שש שנים, בהשוואה לילדים בהם לא נערכו בדיקות של מצב הפה, שאושפזו 3051 פעמים באותה תקופה.

החוקרים מדווחים כי הירידה הקטנה, אך המובהקת סטטיסטית בשיעור התשלומים המצטבר של חברת הביטוח לצרכיי טיפולי שיניים עמד על 231 דולרים בילדים בהם נערכו בדיקות של מצב הפה. עם זאת, בעלות של 242 דולרים, עלות התגמולים לרופא לצורך בדיקות אלו הייתה גבוהה ב-11 דולרים מהחיסכון.

מחישוב עלות-תועלת עלה כי עם הערכת מצב הבריאות של הפה נרשם סיכוי של 32% לחסכון בעלויות, אך מניתוח אחר, הסיכוי לחסכון בעלויות עמד על 47.9%. במידה ומצרפים לחישוב את ההפחתה בכאב והסבל בעקבות תכנית זו, וכן את העלויות העקיפות של אובדן הכנסה של הורים, אזי החיסכון גדול בהרבה.

הבעיה היא שרפואה מונעת לעיתים רחוקות משתלמת מבחינת עלות-תועלת בניתוחים הסטנדרטיים, שכן דולר היום שווה יותר מדולר עתידי.

אשפוזים בשל עששת שיניים הם יקרים מאוד וטראומטיים מאוד. ילדים עם עששת חמורה של השיניים סובלים מכאבים, אינם מסוגלים לאכול ולעיתים קרובות אינם יכולים לישון. השאלה היא, עד כמה מוכנים לשלם במטרה למנוע את כל הסבל והכאב?

ידוע כי קיים אחוז קטן של ילדים המפתחים את המחלה החמורה ביותר, בדומה לכל מחלה אחרת. ככל שמזהים טוב יותר את הילדים הללו, ומנצלים היטב את התועלת של המשאבים הזמינים, עם הפניית הילדים בסיכון למחלה חמורה לרופאי שיניים, כך חוסכים יותר כסף.

Arch Pediatr Adolesc Med. Published online August 27, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה