בריאות הציבור-קידום בריאות

חייו של גבר בן 50 ממוסקבה, ניצלו הודות לניתוח חירום מורכב שבצעו מומחים בניתוחי לב ובכלי דם בסורוקה

בתמונה מימין: ד”ר בוריס גורביץ רופא מרדים בחטיבת ההרדמה בסורוקה , ד”ר מירי מרקין רופאה במערך הקרדיולוגי בסורוקה, פרופ’ גבריאל סנדרו מנהל המחלקה לכירורגית כלי דם בסורוקה, אולג לינוב המטופל, פרופ’ גדעון סהר מנהל המחלקה לכירורגית לב וחזה בסורוקה, ד”ר ג’ורג’ גרינברג רופא בכלי דם בסורוקה וד”ר מנחם מצא, סגן מנהל המחלקה לכירורגית לב וחזה בסורוקה.

להלן הדיווח שהעבירה מחלקת הדוברות של סורוקה בנושא:

המנותח תושב מוסקבה בן 50, הובהל לבית חולים מרכזי במוסקבה ואובחן כסובל מהתבקעות וקרע חלקי של הדופן של אבי העורקים. בדיקת ההדמיה שבוצעה, הראתה שאבי העורקים התפצל והתבקע לכל אורכו, כולל העורקים המספקים דם למוח, לכליות ולמערכת העיכול. גם השסתום של אבי העורקים איבד את עגינתו ודלף באורח משמעותי. לאור פגיעה נרחבת זו, נאמר לחולה שאין אפשרות כירורגית לטפל במחלתו.

“כאשר תיארו את המקרה בפניי בשיחת הטלפון” סיפר פרופ’ גדעון סהר, מנהל המחלקה לניתוחי לב חזה בסורוקה “נראה היה על פניו שאכן הסיכויים להציל את חייו קלושים ביותר. מהלך המחלה הינו קטלני במיוחד וכל שעה שחולפת מקטינה באחוז אחד את סיכויי ההישרדות של החולה (50% אחוז מהחולים נפטרים תוך שתי יממות), אך למרות הכול סברנו שחובה עלינו להילחם על חייו של החולה”.

החולה הגיע לישראל, הובא למרכז הרפואי סורוקה ולאחר שעבר סידרת בדיקות חיוניות הועבר לחדר ניתוח.

בזמן שחלף עד הגעתו, נערכו התייעצויות רבות עם הקרדיולוגים וכן עם פרופ’ גבריאל סנדרו, מנהל המחלקה לכלי דם.
הבעיה העיקרית הייתה כיצד לחבר חולה שאבי העורקים שלו מבוקע לחלוטין למכונת לב ריאה. לבסוף הוחלט על חיבור ישיר לחדר השמאלי בלבו של החולה שיטה שבוצעה במקרים בודדים בעולם ולראשונה בישראל.
את החיבור המורכב, בצעו פרופ’ גדעון סהר וסגנו ד”ר מנחם מצא. השסתום הקרוע תוקן ואבי העורקים הוחלף ושוחזר. אספקת הדם למוח נעשתה על?ידי פרופ’ גבריאל סנדרו וצוות המחלקה לכירורגית כלי דם.

ניתוח מורכב זה, אף היווה אתגר בהיבט של ההרדמה והיו שותפים לו מרדימים בעלי ניסיון ויכולת בהרדמה בניתוחי לב.

פרופ’ סהר מסביר: “ישנה מימרה ידועה בתחום המקצועי שלנו, האומרת שהמנתח אינו יכול ללכת לישון לפני שהמנותח שלו התעורר, בייחוד בניתוחים מסוג זה שבהם עוצרים לחלוטין את זרימת הדם בגוף לפרק זמן מסוים. ואמנם, שעות ארוכות של ציפייה חלפו עד שנוכחנו שהחולה שב להכרתו והניע את ארבעת גפיו לפי פקודה. הסיפוק  הגדול ביותר, היה לראותו ביום שלאחר הניתוח, יושב נינוח על מיטתו, מנותק ממרבית המכשירים פרט למכשיר ה?I POD שלו, שבו ישב וצפה בסרטים החביבים עליו”.

מקור : דוברות סורוקה


צילום: רחל דוד, סורוקה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה