התועלת של קקאו על התפקוד הקוגניטיבי (Hypertension)

ממצאי מחקר חדש רומזים לכך שצריכה קבועה של קקאו עשויה להביא לשיפור התפקוד הקוגניטיבי במבוגרים עם ליקוי קוגניטיבי קל, ככל הנראה בעקבות שיפור מטבוליזם גלוקוז-אינסולין. התוצאות פורסמו בכתב העת Hypertension.

לדברי החוקרים, לאור העלייה הגלובאלית בהפרעות הקוגניטיבית במדינות מערביות, הממצאים מספקים עדויות מעודדות לפיהן צריכת פלבנולים בקקאו עשויה לשמש ככלי לשיפור/שימור התפקוד הקוגניטיבי במבוגרים.

במטרה לבחון את הנושא, החוקרים גייסו למחקר CoCoA (Cocoa, Cognition and Aging) 90 קשישים עם ליקוי קוגניטיבי קל. המשתתפים חולקו באקראי למשך שמונה שבועות לצריכת משקה המכיל פלבנולים בקקאו בשלוש רמות: 990 מ”ג (מינון גבוה של פלבנולים), 520 מ”ג (מינון בינוני) או 45 מ”ג (מינון נמוך).

ההיענות הייתה טובה בסך הכל, עם 99.6% מהמשתתפים לאחר 4 שבועות ו-99.4% מהמשתתפים לאחר שמונה שבועות, ללא הבדלים בין הקבוצות.

החוקרים העריכו את התפקוד המנטאלי על-בסיס מבחן מיני-מנטל (MMSE או Mini-Mental State Examination), מבחן TMT A (Trail Making Test) ו-TMT B, ומבחנים להערכת שטף דיבור.

במהלך תקופת  המחקר, החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים במדדי מיני-מנטל בין הקבוצות. עם זאת, הזמן שנדרש עד להשלמת מבחן TMT A השתנה משמעותית במהלך תקופת המחקר (P<0.0001), עם ירידה משמעותית בקבוצת המטופלים במינון גבוה (14.3- שניות, p<0.0001) והמינון הבינוני (8.8- שניות, p<0.0001), אך לא בקבוצת המינון הנמוך (1.1+ שניות, p=0.65).

התוצאות היו דומות במבחן TMTT B, עם ירידה משמעותית בזמן שנדרש עד להשלמת המבחן בקבוצת המטופלים במינון גבוה ובינוני (29.2- ו-22.8- שניות, בהתאמה), אך לא עם טיפול במינון נמוך (3.8+ שניות).

כתוצאה מכך, ציוני TMT A ו-TMT B בתום המעקב היו טובים יותר משמעותית עם מינון גבוה של קקאו ומינון בינוני, בהשוואה לאלו שצרכו מינון נמוך. בנוסף, חל שיפור ניכר בציונים במבחני שטף דיבור (p<0.0001) במהלך המחקר, עם שיפור שתואר עם מינון גבוה של קקאו (8.0+ מילים בשישים שניות, p<0.0001) ובמינון בינוני (5.1+ מילים בשישים שניות, p<0.0001), ובהיקף קטן יותר, עם צריכת מינון נמוך של קקאו (1.2+ מילים בשישים שניות, p<0.014).

השיפור במבחנים להערכת שטף הדיבור היה גדול יותר משמעותית באלו שצרכו קקאו בכמות גבוהה, בהשוואה לאלו שצרכו כמות קטנה (p<0.05).

החוקרים מדווחים כי השינוי במדדי HOMA-IR (homeostasis model assessmentinsulin resistance) היה הגורם העיקרי שהשפיע על השינוי בתפקוד הקוגניטיבי והיה אחראי לכ-40% מהשונות במדד Z Score לאורך תקופת המחקר. שינויים בלחץ הדם הסיסטולי וריכוז Isoprostane בדם היו אחראיים ל-2% ו-7% מהשיפור הקוגניטיבי בלבד, בהתאמה, לאורך תקופת המחקר.

מהנתונים עולה כי צריכת קקאו קבועה, בליווי דיאטה מאוזנת היטב, עשויה לשמש כגישה יעילה להגנה על המוח והבריאות והתפקוד של המערכת הקרדיווסקולארית. החוקרים מזהירים כי ההתערבות ארכה חודשיים בלבד וכי המשתתפים במחקר היו במצב בריאותי טוב וללא מחלות לב וכלי דם ולכן דרושים מחקרים נוספים בנושא.

Hypertension. Published online August 14, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה