הסיכון לשברי צלעות ועצם החזה במהלך החייאה (Resuscitation)

מחקר קוריאני המתפרסם ב-Resuscitation מדווח על סיכון גבוה לשברים בצלעות בקרב אנשים העוברים החייאת לב חזה (CPR), שונות בין בתי חולים שונים ועלייה בסיכון לשברים כאשר ההחייאה מבוצעת ע”י מטפלים שאינם רופאים.

המחברים מסבירים ברקע שפגיעות טראומטיות בחזה עלולות להתרחש במהלך CPR ומטרת המחקר הייתה להעריך את השכיחות והתכיפות של פגיעות, בעיקר בצלעות ובעצם החזה, וכן לזהות גורמים התורמים לטראומה לאחר CPR .

המחקר היה פרוספקטיבי ובוצע במחלקות לרפואה דחופה ב-8 בתי חולים אקדמיים. בכדי להעריך פגיעה משנית ל-CPR נעשה CT במטופלים שבהם בוצע באופן מוצלח החיאה בשל דום לב. נעשתה בחינה של גורמים העשויים להיות קשורים לפגיעות כתוצאה מה-CPR .

נכללו במחקר 71 מטופלים במהלך תקופה של חצי שנה בשנת 2011. שברי צלעות ועצם החזה אובחנו ב-22 ו-3 מטופלים בהתאמה. נמצא שנשים היו צפויות ליותר שברי צלעות (p=0.036).

כאשר ב-CPR השתתף אדם שלא היה רופא הסיכוי לשברי צלעות היה גדול יותר (p=0.048).

משך הזמן של ה-CPR ומס’ לחיצות החזה לא היוו גורם שתרם לסיכון מוגבר לפגיעה.

נמצאה שונות גדולה במס’ שברי הצלעות בין בתי החולים השונים (בין 0-83%). בבתי חולים שבהם היה סיכון של למעלה מ-50% לשבר במהלך CPR , הגיל הממוצע של המטופלים היה גבוה יותר, ויותר מטפלים שלא היו רופאים השתתפו ב-CPR , בהשוואה לבתי החולים בסיכון הנמוך יותר.

החוקרים מסכמים כי השכיחות של שברי צלעות בעקבות CPR הייתה שונה בבתי חולים שונים. נוכחות והשתתפות פעילה של מטפלים שאינם רופאים העלתה הסיכון להופעת שבר בצלעות.

החוקרים ממליצים על ביצוע מחקרים נוספים שיבחנו את הקשר בין איכות ה-CPR ולחיצות החזה לפגיעות ושברים במטרה לסייע בהקטנת הסיבוכים הקשורים ל-CPR .  

Resuscitation, published online 23 July 2012

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה