שאלונים עשויים לסייע בזיהוי תינוקות בסיכון לאוטיזם (Autism)

שאלונים למילוי ע”י ההורים מהווים כלי מבטיח לזיהוי תינוקות בגילאי 12 חודשים בסיכון לאבחנה של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Autism: The International Journal of Research & Practice.

ממחקר מעקב עלה כי 31% מהילדים זוהו על-פי השאלונים ככאלו בסיכון להפרעות מהספקטרום של אוטיזם בגיל 12 חודשים, עם אישור האבחנה בגיל שלוש שנים. בנוסף, ב-85% מהילדים זוהה עיכוב התפתחותי בגיל 12 חודשים או חשש לכך בגיל שלוש שנים.

לילדים אלו יתרון מאחר וניתן להתחיל במעקב ובהתערבות בשלב מוקדם יותר, שכן מרבית בדיקות הסקירה המומלצות ע”י ה-American Academy of Pediatrics מבוצעות בגילאי 18 או 24 חודשים.

השאלון פותח במיוחד לתינוקות בגילאי 12 חודשים, מאחר שנראה כי גיל זה מהווה נקודה קריטית לשינויים התפתחותיים ונוירו-ביולוגיים המופיעים בתינוקות רבים, שיאובחנו בסופו של דבר עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את התועלת של השאלון בזיהוי תינוקות בסיכון לאבחנה של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם בשלב מאוחר יותר. ההורים ל-699 ילדים שהשלימו את השאלון כאשר הילדים הגיעו לגיל 12 חודשים השלימו גם בדיקות סקירה נוספות כאשר הילד הגיע לגיל שלוש שנים.

מעבר לשאלון ה-First Year Inventory, ההורים מילאו גם את שאלוני Social Responsiveness Scale Preschool Version ואת שאלון Developmental Concerns Questionnaire, שהתמקדו בשאלות ספציפיות בנוגע לחשש ההורים והאבחנה של הילדים.

השאלון זה שישה ילדים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם ושלושה ילדים עם הפרעות PDD (Pervasive Developmental Disorder-Not Otherwise Specified).

ציון גבוה בהערכת הבקרה התחושתית, שבחנו נקודות דוגמת התנהגות חריגה בזמן משחק, התנהגות חוזרנית, תגובה חריגה לגירויים תחושתיים (קול ואור) ודפוסים חוזרים יום אחר יום, דוגמת אכילה ושינה, זוהו כגורמים מנבאים חשובים לאבחנה עתידית של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם.

ציון נמוך במרכיב התקשורת החברתית, בעיקר בליווי ציון גבוה בתחום בקרה תחושתית, ניבא גם הוא סיכון להפרעה עתידית.

החוקרים מסבירים כי למרות שניתן לזהות חלק גדול מהילדים שיפתחו אוטיזם בעקבות כישורי תקשורת חברתית ירודים, הבקרה התחושתית עשויה לסייע בזיהוי ילדים עם אוטיזם, כך שלא צפויה אבחנת-יתר של ילדים עם עיכוב שפתי בלבד. ככל שמאבחנים את הילדים בשלב מוקדם, כך ניתן להפנותם מוקדם יותר להערכה מקיפה ולקשרם עם שירותי התמיכה המתאימים.

Autism. Published online July 10, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה