בריאות הציבור-קידום בריאות

הצהרה מטעם ה-AHA בנושא התפתחות עצבית בחולים עם מחלת לב מולדת (Circulation)

בילדים שנולדו עם מחלת לב מולדת נדרשת הערכה מוקדמת, טיפול מהיר ומעקב מתמשך אחר התפתחות הפרעות נוירו-התפתחותיות, כך לפי הצהרה מדעית חדשה מטעם איגוד ה-AHA (American Heart Association).

בסופו של דבר, המטרה היא לזהות את החולים עם הפרעה נוירו-התפתחותית בשלב מוקדם, להעריך אותם ולהתחיל בטיפול בשלב מוקדם. המטרה היא שהילדים ישרדו וישגשגו, כאשר לפי ההערכות, בכל שנה בארצות הברית שכיחות מחלת לב מולדת עומדת על כ-36,000 תינוקות, או 9 מכל 1,000 תינוקות.

המומחים מסבירים כי חל שינוי, מעידן בו התמקדו בהישרדות לעידן בו מתמקדים במניעת תחלואה. הפרעות התפתחותיות הו נפוצות בילדים עם מחלת לב מולדת ועשויות לתרום לבעיות אקדמיות וחברתיות; בעיות שפה ודיבור; בעיות קשב, התנהגות ובעיות רגשיות; כמו גם מגבלות גופניות. עם זאת, עד כה, לא פורסמו הנחיות בנושא הערכה וטיפול בליקויים אלו.

זוהי הפעם הראשונה בה קבוצה של קרדיולוגים פדיאטרים ניסו לתאר לראשונה את הילדים בסיכון גבוה, וההמלצות העיקריות הן להקפיד על הערכה מוקדמת של חולים בסיכון גבוה.

הכותבים מנסחים אלגוריתם המרבד את הילדים עם מחלת לב מולדת על-בסיס גורמי הסיכון ומגדירים שלוש קבוצות בסיכון גבוה:

·         תינוקות שעברו ניתוח לב פתוח במהלך השנה הראשונה לחייהם.

·         תינוקות עם מחלת לב כחלונית שלא עברו ניתוח בשנה הראשונה לחייהם.

·         ילדים עם מחלות הרקע הבאות: פגות, אבנורמליות או תסמונת גנטית, עיכוב התפתחותי שזוהו בינקות, שימוש ב-VAD (Ventricular Assist Device), החייאת לב-ריאה, משך אשפוז ממושך (מדד למחלה חמורה יותר), פרכוסים סביב ניתוחים, או אבנורמליות מוחית בבדיקות הדמיה של המוח (מיקרוצפליה).

כל ילד העונה על הקריטריונים לסיכון גבוה כמפורט לעיל יעבור הערכה מוקדמת להפרעות נוירו-התפתחותיות, פסיכו-סוציאליות, או בעיות התנהגותיות ורגשיות.

ההצהרה ממליצה כי המטפל העיקרי יהיה המתאם בין המומחים השונים. בכל ביקור רפואי, יש להעריך מחדש את הסיכון להפרעות התפתחות של הילד, מאחר שרמת הסיכון עשויה להשתנות עם הזמן.

ההמלצות בהצהרה מבוססות על סקירה של מאמרים בשפה האנגלית שהתמקדו בהפרעות התפתחותיות ומוגבלות ועיכוב התפתותי באוכלוסייה של חולים עם מחלת לב מולדת, עם דגש מיוחד על מעקב, בדיקות סקירה, הערכה וגישות טיפול.

Circulation. Published online July 30, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה