בריאות הציבור-קידום בריאות

הבדלים בגורמי סיכון ללידה מוקדמת בהתאם למצב הקרומים (PLoS ONE)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת יולי של כתב העת PLoS ONE עולה כי גורמי הסיכון ללידה מוקדמת ספונטאנית עם קרומים שלמים, שונים מגורמי הסיכון ללידה מוקדמת לאחר פקיעה של הקרומים. לאור זאת, החוקרים מאמינים כי קיימים הבדלים פתופיזיולוגיים בין שני המצבים הללו.

בנוסף, מהתוצאות עולה עוד כי המאפיינים הקליניים מהווים גורם מנבא גרוע ללידה מוקדמת ספונטאנית בנשים שלא ילדו בעבר.

מדגם המחקר כלל נשים הרות בסיכון נמוך, שלא ילדו בעבר. מבין 3324 הנשים שנכללו במחקר, החוקרים תיעדו 156 מקרים של לידה מוקדמת ספונטאנית.

עישון היה נפוץ יותר בקבוצת הנשים שילדו בשלב מוקדם, ללא פקיעה של הקרומים (22.9% לעומת 10.6% בלידות במועד, p<0.001). גורמי סיכון נוספים ללידה מוקדמת במצבים אלו כללו “תחושה כללית רעה” וכן צריכת מריחואנה לפני ההיריון.

נוכחות יתר לחץ דם קל זוהה כגורם סיכון בלתי תלוי ללידה מוקדמת ספונטאנית, לאחר פקיעה קודמת של הקרומים, עם יחס סיכויים של 9.65. עם זאת, החוקרים התקשו לספק הסבר לחלק גדול מגורמי הסיכון שהיו קשורים בלידה מוקדמת במצבים אלו. לדוגמא, זמן ארוך יותר עד להפריה לווה בעליה קטנה אך משמעותית בסיכון ללידה מוקדמת, לאחר פקיעת קרומים .

מהמחקר עולה כי גובה האם והשכמה במהלך הלילה סיפקו שניהם הגנה מפני לידה מוקדמת לאחר פקיעת קרומים, אך לא השפיעו על הסיכון ללידה מוקדמת עם קרומים שלמים.

צוואר רחם קצר היה גורם הסיכון העיקרי ללידה מוקדמת ספונטאנית עם קרומים שלמים (עליה של 4% בסיכון) ולאחר פקיעת קרומים (עליה של 5% בסיכון). מדד מסת הגוף היה המשתנה האחר היחיד שהיה דומה בשתי הקבוצות. החפיפה המינימאלית בגורמי הסיכון בין לידה מוקדמת עם פקיעת קרומים ובין לידה מוקדמת עם קרומים שלמים מחזקת את הסברה כי לידה מוקדמת ספונטאנית הינה מצב הטרוגני וכי ישנם הבדלים בין לידות מוקדמות בשלבי היריון שונים.

PLoS ONE. 2012;7:e39154

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה