בריאות הציבור-קידום בריאות

חשיבות תשומת הלב בטיפול בילדים עם תגובות אלרגיות למזון (Pediatrics)

בילדים לפני גיל בית-ספר עם אלרגיה לחלב, ביצים, או אגוזים, קיים סיכון של 80% להופעת תגובה אלרגית אחת, לכל הפחות, בכל שנה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, ונראה כי חוסר תשומת לב של המטפלים משחקת תפקיד משמעותי. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Pediatrics.

המחקר התצפיתי שארך שלוש שני נערך במספר בתי חולים ברחבי ארצות הברית, וכלל 512 תינוקות, בגיל חציון של 35.5 חודשי. כל הילדים סבלו מאלרגיות נפוצות לחלב, ביצים ואגוזים.

החוקרים סיפקו להורים ייעוץ בנוגע להימנעות מאלרגנים במזון, הן בכתב והן בעל-פה. הם גם סיפקו להורים תוכניות בכתב למקרה חירום להזרקה עצמית של אפינפרין. הייעוץ שניתן התבסס על הנחיות מטעם ה-American Academy of Pediatrics לשנת 2000.

החוקרים אספו נתונים קליניים אודות כל ילד במהלך ביקורים מתוכננים פעמיים בשנה, במהלך השנה הראשונה, ולאחר מכן כל שנה במהלך שנתיים נוספות. הם גם יצרו קשר טלפוני עם ההורים בין הביקורים.

למרות הכשרת ההורים ונקיטת אמצעי זהירות אחרים, החוקרים מצאו כי שיעור התגובות השנתי לכל מוצרי המזון עמד על 0.81. במהלך המחקר תוארו 1171 תגובות ב-367 ילדים (71.1%) במהלך תקופת מעקב בת שלוש שנים.

החוקרים ייחסו כ-65% מהמקרים לתגובות אלרגיות בשוגג לחלב, ביצים, או אגוזים, לחוסר ערנות בבדיקת המרכיבים והשגחה על ילדים וטעויות הנוגעות לקריאת המרכיבים בתוויות ובהכנה בטוחה של המזון. מכאן עולה כי נדרשת הדרכה נוספת במטרה להימנע מתגובות אלו.

כמחצית מהתגובות האלרגיות יוחסו למזון שלא ניתן ע”י ההורים. אנשי צוות במעונים, שמרטפים ובני משפחה לעיתים קרובות האכילו את הילדים במוצרי מזון שעוררו תגובה אלרגית.

רק כ-30% מהתגובות האלרגיות טופלו באפינפרין. אפינפרין הינו טיפול הבחירה לתגובות אלרגיות בילדות. באופן ספציפי יותר, החוקרים זיהו 65 תגובות אלרגיות חמורות בהן ההורה או המטפל לא הזריק אפינפרין, למרות שחש כי יש מקום לעשות כן.

מהממצאים עולה כי הורים רבים חסרים את ההכשרה או הביטחון לשימוש סטנדרטי ב-EpiPen למתן טיפול בזריקות.

החוקרים גם מצאו כי 11.2% מהתגובות נבעו מבליעה מכוונת של אלרגן ידוע, למרות שחלק מהאירועים הללו נקשרו למקרים בהם ההורים בחנו אם הילד התגבר על האלרגיה למזון ספציפי.

מומחים מציעים הערכה מקיפה יותר של התדירות והנסיבות שהובילו לתגובות בתינוקות ובילדים קטנים מאוד.

Pediatrics. Published online June 25, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה