בריאות הציבור-קידום בריאות

התפתחות מוחית לא-תקינה ביילודים בסיכון גבוה לאוטיזם (Am J Psychiatry)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי בתינוקות בסיכון גבוה להפרעות מהספקטרום של אוטיזם עם אבחנה של הפרעה מהספקטרום של אוטיזם בשלב מאוחר יותר, ניתן למצוא התפתחות לא-תקינה של החומר הלבן במוח. עם זאת, ממחקר שני שערכו אותם החוקרים עלה כי אין הבדל משמעותי בנפח המוח בין תינוקות בסיכון גבוה לאוטיזם ובין אלו ללא היסטוריה משפחתית של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים הדמיתיים קודמים בילדים ומבוגרים הוכיחו באופן עקבי כי המערכת העצבית נפגעת ע”י אוטיזם; הם גם מצאו כי אוטיזם קשור בהפרעות במבנה של המוח. עם זאת, על-פי החוקרים, שני מחקרים אלו הם הראשונים שערכו בדיקות הדמיה של המוחות של תינוקות בסיכון להפרעות מהספקטרום של אוטיזם.

במחקר הראשון בחנו החוקרים את ההדמיות של 92 תינוקות בסיכון גבוה להתפתחות הפרעות מהספקטרום של אוטיזם בגילאי 6 חודשים, 12 חודשים ו-24 חודשים. התינוקות גם נבדקו להפרעות מהספקטרום של אוטיזם בגיל 24 חודשים. באלו שאובחנו בשלב מאוחר יותר עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם (28 יילודים) זוהתה התפתחות לא-תקינה ב-12 מבין 15 מסילות סיבים בחומר הלבן במוח.

ביילודים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם הודגמו ערכי אנאיזוטרפיה חלקית (Fractional Anisotropy) גבוהים יותר לאחר שישה חודשים, עם שינוי איטי במהלך הזמן, בהשוואה לתינוקות ללא הפרעות אלו.

החוקרים מסבירים כי ממצאי המחקר חשובים מאחר שהם מסייעים בהבנת השינויים הסבוכים במהלך השנה הראשונה לחייו של ילד עם אוטיזם. בשילוב עם מחקרים אחרים, מדובר בפיסת מידע חשובה המסייעת בהבנת התפתחות אוטיזם בילדים קטנים.

במחקר השני בחנו המדענים את בדיקות ההדמיה של 98 יילודים בסיכון משפחתי גבוה לאוטיזם ו-26 תינוקות שלא הוגדרו בסיכון גבוה להפרעות מהספקטרום של אוטיזם. הם לא מצאו הבדל בנפח המוח, אך ציינו כי מחקרים אורכיים נוספים עשויים לסייע בהערכת הופעת שינויים אלו בשלב מאוחר יותר במהלך החיים.

Am J Psychiatry. 2012;169:589-600

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה