בריאות הציבור-קידום בריאות

הבדלים בהתייצגות התסמינים ובשיעורי התמותה באשפוז בהתאם לסוג האוטם הלבבי (Am Heart J)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Heart Journal עולה כי בחולים מאושפזים עם NSTEMI (Non-ST-segment Elevation Myocardial Infarction) הסבירות להתייצגות עם כאבי חזה או אי-נוחות בחזה גבוהה כפליים בהשוואה לחולים עם STEMI (ST-segment Elevation Myocardial Infarction). חולים עם אוטם לבבי ללא כאב או אי-נוחות בחזה מאובחנים ומטופלים לרוב בשלב מאוחר יותר ועל-כן שיעורי התמותה באשפוז גבוהים יותר, בין אם הייתה עליה של מקטע ST ובין אם לאו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כאב או אי-נוחות בחזה הינה הסמן הקלאסי לאוטם לבבי חד, אך חלק מהחולים עם אוטם לבבי חד מופיעים ללא כאבים או אי-נוחות בחזה. הם שיערו כי ייתכן וקיים קשר בין סוג האוטם הלבבי (NSTEMI או STEMI) ובין נוכחות או העדר כאב או אי-נוחות בחזה.

החוקרים בחנו את הקשר בין כאב/אי-נוחות בחזה בעת ההתייצגות וסוג האוטם הלבבי, הטיפול באשפוז והתמותה בקרב למעלה מ-1,140,000 משתתפים עם MI הרשומים במאגר NRMI (National Registry of Myocardial Infarction) בין השנים 1994-2006.

בסה”כ, 43.6% מהחולים עם NSTEMI ו-27.1% מהחולים עם STEMI הופיעו ללא כאבי חזה או אי-נוחות בחזה. בשני הסוגים של האוטמים הלבביים, חולים ללא כאב/אי-נוחות בחזה היו מבוגרים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של נשים, שכיחות גבוהה יותר של סוכרת, היסטוריה של אי-ספיקת לב וסיכוי גבוה יותר כי ידחו את הפניה לבית החולים. בחולים אלו הסיכוי לקבלת טיפולים תרופתיים והתערבויות פולשניות מוכחות היה נמוך יותר.

מניתוח רב-משתנים עלה כי NSTEMI הינו הגורם המנבא המשמעותי ביותר לתסמינים לא-טיפוסיים (יחס סיכויים מתוקן של 1.93). בתוך ארבע הקטגוריות של כאב-חזה/סוג האוטם הלבבי, שיעורי התמותה הגבוהים ביותר תועדו בחולים ללא כאב/אי-נוחות בחזה עם STEMI (27.8%) , לאחריהם כאבי חזה עם NSTEMI (15.3%) וכאבי חזה עם STEMI (9.6%), והשיעורים הנמוכים ביותר תועדו בחולים עם כאב חזה ו-NSTEMI (5.4%).

יחס הסיכויים המתוקן לתמותה היה 1.38 בחולים ללא כאב חזה/אי-נוחות בחזה, בהשוואה לחולים עם כאב חזה בקבוצת החולים עם STEMI ו-1.31 בחולים עם NSTEMI.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים מאושפזים עם NSTEMI סיכוי גבוה כמעט כפליים להופעת כאב או אי-נוחות בחזה, בהשוואה לחולים עם STEMI. ללא תלות בשאלה אם היו עליות מקטע ST או לא, בחולים עם MI ללא כאב או אי-נוחות בחזה לרוב, האבחנה והטיפול מתעכבים, וסיכויי התמותה באשפוז גבוהים יותר.

Am Heart J. 2012;163(4):572-579

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה