בריאות הציבור-קידום בריאות

טיפול תזונתי והגדילה של תינוקות בעלי משקל לידה נמוך באופן קיצוני עם BPD (מתוך J Perinatol)

ממחקר תצפיתי חדש עולה כי למרות אבחנה של BPD (קיצור של Bronchopulmonary Dysplasia), שיפור הגישות התזונתיות בעשר השנים האחרונות הביא להאצת הגדילה של תינוקות בסיכון גבוה להפרעה בגדילה חוץ-רחמית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפרעה בגדילה לאחר הלידה הינה אחת התחלואות הנפוצות ביותר בתינוקות שנולדו עם משקל לידה נמוך באופן קיצוני (ELBW או Extremely Low Birth Weight ). בפרט, תינוקות אלו המפתחים BPD מצויים בסיכון גבוה עוד יותר להפרעות גדילה משנית לשימור האנרגיה לצרכיי תפקוד הנשימה, מחלות אינטרקורנטיות, הגבלת נוזלים, משתנים וטיפול בסטרואידים לאחר הלידה.

מתן פראנטרלי של חומצות אמינו זמן קצר לאחר הלידה הביא לשיפור הגדילה לאחר הלידה והפחתת הגבלת הגדילה החוץ-רחמית (EUGR או Extrauterine Growth Restriction ). ממחקרים עולה כי הקפדה על צריכת חלבון במינון של 3 גרם לק”ג ליום, זמן קצר לאחר הלידה, מצמצמת את הירידה במשקל לאחר הלידה, מביאה לחזרה מהירה יותר למשקל הלידה ולשיפור משקל הגוף 36 שבועות לאחר ההפריה.

ישנה תועלת להתחלה מוקדמת של הזנה אנטרלית, הרחבת השימוש בחלב אדם וקיצור משך הזנה באמצעות TPN (Total Parenteral Nutrition ). תוספת פראנטרלית של וויטמין D להפחתת  BPD משמשת במרכזים רפואיים רבים. לאחרונה, מוצרים עתירי-קלוריות, עם יחס חלבונים לאנרגיה גבוה, זמינים כיום לתינוקות עם הגבלת נוזלים.

מחקרים שפורסמו לאחרונה קשרו בין תזונה לקויה ובין תוצאות נוירו-התפתחותיות פחות טובות. ממצאים אלו מדגישים את חשיבות הקפדה על תזונה אופטימאלית וגדילה לאחר הלידה, כאשר לאלו עשויות להיות השלכות עד לבגרות. היעד שנקבע ע”י ה-American Academy of Pediatrics הוא להתאים לקצב גדילה עוברי של 15 גרם לק”ג ליום בזמן שהות ביחידת טיפול נמרץ בתינוקות. באופן היסטורי, היה קשה להגשים יעד זה: לפני עשר שנים הודגמה גדילה תת-אופטימאלית של תינוקות עם BPD . עם זאת, שינויים לאחרונה בתמיכה התזונתית השפיעו לטובה על הגדילה של תינוקות עם משקל לידה נמוך באופן קיצוני ו-BPD .

לאור זאת, קבוצה אמריקאית ערכה מחקר רטרוספקטיבי שכלל 88 תינוקות עם משקל לידה נמוך באופן קיצוני ו-BPD . הם ערכו השוואה של נתונים תזונתיים, גדילה לאחר לידה וחומרת BPD בשלוש קבוצות עם עליה במשקל של 14 גרם לק”ג ליום (1), 14.1-16 גרם לק”ג ליום (2) ו-13 גרם לק”ג ליום מהחזרה למשקל הלידה ועד לשחרור. הם גם השוו את התוצאות אל מול מדגם היסטורי.

בסה”כ, ב-73% מהמשתתפים קצב הגדילה היה דומה או מהיר יותר מהקצב העוברי. בתינוקות עם משקל לידה נמוך באופן קיצוני ו-BPD שהתזונה שלהם כללה כמות חלבון גדולה יותר ההפרעה בגדילה החוץ-רחמית, לפי משקל והיקף ראש, הייתה פחות משמעותית.

הזנה אנטרלית מלאה ואגרסיבית בשלב מוקדם ומתן חלב עתיר קלוריות הן הגישות התזונתיות החדשות המשפרות את הגדילה של תינוקות עם משקל לידה נמוך באופן קיצוני ו-BPD , בהשוואה לתוצאות לפני עשר שנים.

לסיכום, מהסקירה הרטרוספקטיבית עולה כי בתינוקות עם BPD בעידן הנוכחי חל שיפור בגדילה עם השלמת הגדילה במשקל ובהיקף הראש בהשוואה למצב לפני עשר שנים. ניתן לשער כי לשיפור התמיכה התזונתית, כולל מתן פראנטרלי מוקדם של חומצות אמינו והזנה עתירת-קלוריות, חלק חשוב בשיפור הנ”ל.

J Perinatol. 2012 Feb;32(2):117-22

www.nature.com/jp/journal/v32/n2/full/jp201167a.html

הערות עורך מדור נאונטולוגיה, ד”ר ברנרד ברזילי:

מחקר זה ודומיו מבהירים שוב את החשיבות שבהשגת גדילה מספקת בילדים הללו במהלך שהותם בפגייה. נראה כי הדרך הטובה ביותר לכך הוא מתן כלכלה עשירה בחלבון.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה