בריאות הציבור-קידום בריאות

האם יש תועלת בטיפול בנוגדי-טסיות בחולים עם מחלות כליה ותסמונת כלילית חדה? (Ann Intern Med)

 

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מטה-אנליזה חדשה ממנה עולה כי בחולים עם מחלת כליות כרונית ותסמונת כלילית חדה, נראה כי אין תועלת לטיפול בנוגדי-טסיות במסגרת מניעה שניונית, ולמעשה, באוכלוסייה זו ייתכן נזק בעקבות הטיפול.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נוגדי-טסיות משמשים למניעת אירועים קרדיווסקולאריים; עם זאת, השפעות הטיפול עשויות להיות שונות באוכלוסיות חולים עם מחלת כליות כרונית, מאחר שהמחלה הטרשתית פחות נפוצה, בעוד שהסיכון לדימומים עשוי להיות גבוה יותר. בסקירה הנוכחית הם ביקשו לסכם את ההשפעות של טיפול נוגד-טסיות על האירועים הקרדיווסקולאריים, התמותה והסיכון לדימום בחולים עם מחלת כליות כרונית.

החוקרים אספו מחקרים אקראיים שכללו מבוגרים עם מחלת כליות כרונית והשוו בין טיפול נוגד-טסיות וטיפול סטנדרטי, פלסבו, או ללא טיפול.

הסקירה כללה תשעה מחקרים שכלל קרוב ל-10,000 חולים עם תסמונת כלילית חדה או חולים שעברו PCI (Percutaneous Coronary Intervention) ו-31 מחקרים שכללו למעלה מ-11,000 חולים עם מחלה קרדיווסקולארית יציבה או ללא מחלה קרדיווסקולארית.

מעדויות באיכות ירודה עולה כי בחולים עם תסמונת כלילית חדה, למתן Glycoprotein IIb/IIIa או קלופידוגרל בנוסף לטיפול סטנדרטי, בהשוואה לטיפול סטנדרטי בלבד, הייתה השפעה מעטה, אם בכלל, על שיעורי התמותה הקרדיווסקולארית ושיעורי התמותה מכל-סיבה, או על הסיכון לאוטם לבבי; מנגד, הטיפול לווה בסיכון מוגבר לדימומים חמורים. מעדויות באיכות ירודה עולה עוד כי בהשוואה לפלסבו או אי-מתן טיפול לחולים עם מחלה יציבה או ללא מחלה קרדיווסקולארית, טיפול בנוגדי-טסיות מנע אוטם לבבי אך לווה בהשפעות לא-ברורות על התמותה וסיכון מוגבר לדימומים מינוריים.

החוקרים מציינים כי מגבלות הסקירה נובעות מכך שהממצאים מבוססים על ניתוחי פוסט-הוק של מחקרים באוכלוסיות מגוונות. כמו כן, ישנה הטרוגניות רבה בהגדרת תוצאות הדימומים ומשך המחקר.

לסיכום, התועלת של טיפול נוגד-טסיות בחולים עם מחלת כליות כרונית אינה-ברורה, וככל הנראה הסיכון לדימומים עולה על התועלת האפשרית לטיפול.

Ann Intern Med 2012; 156:445-459

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה