בריאות הציבור-קידום בריאות

רה-וסקולריזציה לא-מלאה כרוכה בתוצאות שליליות לאחר שנה אחת (Pediatrics)

מגישת ניקוד חדשה לכימות מחלת עורקים כלילית לא-מטופלת לאחר PCI עולה קשר בין רה-וסקולריזציה לא-מלאה ובין סיבוכים בתוצאות הקליניות לאחר 30 ימים ולאחר שנה אחת. מדד SYNTAX זוהה כגורם מנבא לתמותה, אוטם לבבי ו-TLR (Target Lesion Revascularization).

המדד החדש, המחושב לאחר רה-וסקולריזציה כלילית, מבוסס על מדד SYNTAX ומשמש להערכת חומרת האנטומיה הכלילית והמורכבות של נגעים שלא עברו רה-וסקולריזציה.

החוקרים בחנו את מדד SYNTAX, לאחר שהוכח כי מדובר במדד בעל חשיבות פרוגנוסטית בחולים לאחר PCI והינו מדד בלתי-תלוי להערכת היקף המחלה הבסיסי. במחקר הנוכחי שיערו החוקרים כי ניתן להיעזר במדד SYNTAX במטרה להעריך את היקף המחלה שנותר לאחר PCI וזהו אמצעי אחד לכימות היקף רה-וסקולריזציה לא-מלאה והחשיבות הפרוגנוסטית שלה.

באמצעות הנתונים ממחקר ACUITY (Acute Catheterization and Urgent Intervention Triage Strategy), החוקרים חישבו את מדד SYNTAX הבסיסי על-סמך אנגיוגרפיות של 2686 חולים עם תסמונת כלילית חדה בסיכון בינוני וגבוה שעברו PCI. המדד הממוצע עמד על 12.8 ולאחר PCI, מדד SYNTAX Residual עמד על 5.6. במעט למעלה מ-40% מהחולים זוהתה רה-וסקולריזציה מלאה לאחר  PCI, כאשר ב-19.5% מהחולים מדד Residual SYNTAX עמד על 0-2, ב-21.8% עמד על -8 וב-18.7% מדד זה עמד על למעלה מ-8.

שיעור האירועים האיסכמיים לאחר 30 ימים ולאחר שנה אחת היו גבוהים יותר משמעותית בחולים עם רה-וסקולריזציה לא-מלאה, בהשוואה לחולים שעברו רה-וסקולריזציה מלאה. הסיכון לאירועים איסכמיים עלה לאורך שלישוני מדד Residual SYNTAX, כאשר הסיכון הגבוה ביותר לאירועים איסכמיים תועד בחולים עם מדד של מעל 8. כל עליה של נקודה אחת במדד SYNTAX לוותה בעליה משמעותית של 5% בסיכון לתמותה מכל-סיבה, עליה של 6% בסיכון לתמותה לבבית, עליה של 2% בסיכון לאוטם לבבי ועליה של 4% בסיכון לרה-וסקולריזציה עקב איסכמיה.

החוקרים מצאו כי מדד Residual SYNTAX הינו גורם מנבא חשוב מאוד לתמותה, אוטם לבבי ו-TLR, ושיעורי MACE (Major Adverse Cardiac Events).

החוקרים קוראים לקרדיולוגים-התערבותיים להתייחס בכובד ראש לממצאי המחקר ולקחת בחשבון את יכולתם להביא לרה-וסקולריזציה מלאה, כאשר מתלבטים בין צנתור כלילי ובין ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים. נראה כי מדד Residual SYNTAX הינו כלי טוב מאוד וכמובן צפויים מחקרים רבים נספים במטרה להבין טוב יותר את הדרך האופטימאלית להגדרת רה-וסקולריזציה לא-מלאה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהממצאים עולה כי בעוד שבמקרים של רה-וסקולריזציה לא-מלאה בהיקף קטן לא צפויים סיבוכים, במקרים בהם מדובר בהיקף נרחב עלולים להופיע סיבוכים בתוך שנה מהפרוצדורה.

Pediatrics Vol. 129 No. 3 March 1, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה