בריאות הציבור-קידום בריאות

בדיקות עיניים לזיהוי גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם (מתוך כנס מטעם ה- World Ophthalmology Congress)

תוכנת טל-רפואה בגרמניה מעודדת אינטראקציה בין רופאים פנימאים ובין רופאי עיניים ומסייעת בזיהוי חולים בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים באמצעות אינפורמציה שמקורה ברשתית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו בכנס ה-World Ophthalmology Congress לשנת 2012.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי העין הינה מראה למחלות כלי דם ומחלות נוירו-התפתחותיות. בפרט, ישנו מתאם בין מיקרו-אנגיופתיה של הרשתית ובין מחלות סיסטמיות מסוימות, דוגמת יתר לחץ דם, שבץ מוחי וסוכרת. לדוגמא, עובי דופן כלי הדם ברשתית גדול יותר בחולים עם שבץ מוחי וניתן להערכה במסגרת בדיקת פונדוס ללא הרחבת אישונים.

במחקר הנוכחי קרוב ל-7,000 משתתפים עברו בדיקות של הרשתית (חציון גיל המשתתפים עמד על 54 שנים, חציון מדד מסת גוף של 27.6 ק”ג למטר בריבוע). 40% מהמשתתפים דיווחו על היסטוריה של יתר לחץ דם ו-11% סבלו מסוכרת מסוג 2.

במהלך הבדיקה, הרופאים השלימו צילומים ב-45 מעלות של הרשתית, נטלו דגימות דם ומדדו את לחץ הדם. הם חישבו את הסיכון הקרדיווסקולארי באמצעות מדד PROCAM. רופא עיניים בחן את בדיקות הפונדוס מרחוק.

החוקרים מדווחים כי ב-9% מהמדגם זוהו שינויים מורפולוגיים רלבנטיים בכלי הדם של הרשתית, דוגמת דימום של הרשתית, מיקרו-מפרצות ומיקרו-אוטמים. באמצעות מדד PROCAM, רק 2% מהחולים נמצאו בסיכון גבוה לאירועים קרדיווסקולאריים. עם זאת, ב-55 נבדקים (0.8%) שלא היו בכל סיכון, החוקרים זיהו שינויים רלבנטיים ברשתית.

החוקרים מאמינים כי זיהוי גורמי הסיכון הייחודיים הללו עשוי להשפיע משמעותית על הטיפול. להערכתם, השינויים מופיעים בשתי דרכים: ראשית, מטופלים העוברים את הבדיקות מודעים יותר לגורמי הסיכון בכלל, ולכן המוטיבציה שלהם לפנות לרופא למעקב גבוהה יותר; שנית, רופאים מגיבים לעדויות לסיכון מוגבר.

ב-20% מהמקרים התקבלו החלטות בנוגע לטיפול בעקבות ממצאים אלו.

מתוך כנס מטעם ה- World Ophthalmology Congress

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה