בריאות הציבור-קידום בריאות

מה בין לידות ביתיות והסיכון לפרכוסים ומדדי אפגר בלידה? (מתוך הכנס השנתי ה-32 מטעם ה-Society for Maternal-Fetal Medicine)

בקרב נשים הבוחרות ללידת בביתן או מתכננות ללדת בביתן שכיחות נמוכה יותר של ניתוחים קיסריים; עם זאת, התינוקות שלהן מצויים בסיכון מוגבר לפרכוסים בתקופת הינקות ומדדי אפגר נמוכים במידה והלידה מבוצעת ללא נוכחות מיילדת מורשית, כך מדווחים חוקרים בכנס השנתי ה-32 מטעם ה-Society for Maternal-Fetal Medicine.

החוקרים ערכו מחקר רטרוספקטיבי במטרה לקבוע אם יש הבדלים בתוצאות בהתאם למקום הלידה בית חולים, מרכז לידה או בית.

ברקע למחקר הם מסבירים כי 1% מהלידות בארצות הברית נערכות מחוץ לבית החולים, ונראה כי מדובר במגמה שהופכת נפוצה יותר. עם זאת, בטיחות הלידות המתוכננות בבית עדיין אינה ברורה.

החוקרים בחנו 2.3 מיליון לידות עוברים יחידים בארצות הברית במהלך שנת 2008, עם נתונים זמינים בנושא. מבין כלל לידות החי, כ-10,000 (0.47%) היו במרכזי לידה וכ-12,000 (0.54%) היו לידות בית מתוכננות; יתר הלידות היו בבתי חולים.

שיעור הניתוחים הקיסריים היה נמוך יותר משמעותית בקרב נשים שילדו או תכננו ללדת מחוץ לבית החולים, בהשוואה ללידות בבית החולים (0.02%, 4% לעומת 24%, p<0.001).

שיעור לידת ילדים עם מדד אפגר לאחר חמש דקות של פחות מ-7 היה גבוה כמעט כפליים עם לידות בית מתוכננות, בהשוואה ללידות בבתי חולים (2.5% לעומת 1.2%); שיעור זה במרכזי לידה לא היה גבוה יותר מזה שתועד בבתי חולים (0.99%).

הסיכון לפרכוסים בינקות היה גבוה יותר במרכזי ילודה (0.04%) ועם לידות בית מתוכננות (0.08%), בהשוואה לסיכון עם לידה בבתי חולים (0.03%).

הסיכון למדדי אפגר נמוכים תואר רק בלידות בית בהן לא הייתה נוכחת אחות-מיילדת מורשית. עם זאת, זה היה המצב במרבית הלידות הביתיות.

החוקרים לא זיהו הבדל מובהק סטטיסטית בתוצאות היילודים כאשר הלידה נערכה בבית בנוכחות אחות-מיילדת מורשית, בהשוואה ללידות בבתי חולים. מהנתונים עולה כי מרבית הלידות הביתיות המתוכננות לא כללו אחות-מיילדת מורשית.

החוקרים כותבים כי נראה כי יש חשיבות לאתר הלידה, אך חשיבות דומה לנוכחים בלידה המסייעים במהלכה.

מומחים בתחום מציינים כי יש נתונים באיכות גבוהה התומכים בממצאים לפיהם אין הבדל נראה לעין בין תוצאות הלידה כאשר מדובר באוכלוסיה בסיכון נמוך, עם צוות מיומן וגישה לבתי חולים במידת הצורך. כאשר כל אלו מתקיימים, נראה כי התוצאות טובות, אך ישנה גם ירידה משמעותית בהתערבויות מיילדותיות מחוץ לבתי חולים.

מתוך הכנס השנתי ה-32 מטעם ה-Society for Maternal-Fetal Medicine

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה