בריאות הציבור-קידום בריאות

שינויים מוחיים בילדים להורים עם שבץ מוחי מוקדם (מתוך כנס International Stroke Conference)

מוח גירוי חשמלי

בילדים להורים שסבלו משבץ מוחי בגיל צעיר נטייה מוגברת לשינויים במבנה המוח, כולל עליה בנפח אזורי חומר לבן בעל עצימות גבוהה, ירידה במדדי תפקוד זיכרון מרחבי וירידה גדולה יותר בתפקוד הניהולי. ממצאי המחקר החדש פורסמו בכנס מטעם ה-American Stroke Association.

הממצאים מבוססים על נתונים ממחקר Framingham Offspring Study, ומהם עולה כי ההשפעות של הקשר על החומר הלבן מקבילים להזדקנות של המוח ב-2.8 שנים, וההשפעות על תפקוד הזיכרון המרחבי מקבילות להזדקנות המוח ב-7 שנים .

מדגם המחקר כלל קרוב ל-1,300 צאצאים במחקר Framingham Heart Study. המשתתפים היו צעירים יחסית (גיל ממוצע של 61 שנים) ולא סבלו מדמנציה או שבץ מוחי בתחילת המחקר. מבין המשתתפים הללו, ל-128 (9.9%) היה לפחות אירוע אחד שסבל משבץ מוחי לפני גיל 65 שנים. ב-52 משתתפים, השבץ המוחי היה אימהי; ב-67 משתתפים היה אבני ובתשעה משתתפים, שני ההורים סבלו משבץ מוחי מוקדם.

החוקרים השוו את התוצאות של מספר מדדים מוחיים בבדיקת הדמיה בתהודה מגנטית (MRI) והתוצאות במבחנים נוירו-פסיכולוגיים במשתתפים להורים עם שבץ מוחי מוקדם, אל מול משתתפים להורים ללא שבץ מוחי.

מהתוצאות עולה קשר בין שבץ מוחי מוקדם בהורים ובין עליה בנפח אזורי חומר לבן בעל עצימות גבוהה (P=0.027) ותפקוד זיכרון מרחבי (p=0.017).

בנוסף, משתתפים להורים שסבלו משבץ מוחי מוקדם היו בעלי סיכוי גבוה יותר להשתייך לחמישון העליון מבחינת עליה בנפח אזורי חומר לבן בעל עצימות גבוהה והחמרה בתפקוד הניהולי, כי שנקבע לפי מדד Trail Making Test Pars A and B (יחס סיכויים של 1.81, P=0.029).

החוקרים הוכיחו כי גם בגיל צעיר, לפני הופעת שבץ מוחי ודמנציה, צאצאים להורים עם שבץ מוחי וקדם שונים מאחרים הן מבחינת מבנה המוח והן מבחינת הפרופיל הקוגניטיבי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ילדים להורים שסבלו משבץ מוחי מוקדם מהווים אוכלוסיה העשויה להתאים לניטור אינטנסיבי יותר. חשוב לזהות את אלו המצויים בסיכון מוגבר לשינויים במבנה המוח והפרעות בתפקוד הקוגניטיבי, שכן ניתן להקפיד על בדיקות סקר ומתן טיפול מניעתי בהתאם.

International Stroke Conference (ISC) 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה