בריאות הציבור-קידום בריאות

הסיכונים הרפואיים על-רקע טיולים בחולים עם מחלות מעי דלקתיות (Clin Gastroenterol Hepatol)

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי בחולים עם מחלות מעי דלקתיות קיים סיכון מוגבר לתחלואה במהלך טיולים למדינות מתועשות, אולם, אין סיכון מוגבר במהלך טיולים למדינות מתפתחות או אזורים טרופיים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים בנוגע לסיכון בטיולים של חולים עם מחלות מעי דלקתיות. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו להעריך את התחלואה הקשורה בטיולים בקרב חולים עם מחלות מעי דלקתיות.

החוקרים ערכו מחקר רטרוספקטיבי, מקרה-ביקורת, להערכת התחלואה בקרב 222 חולים עם מחלות מעי דלקתיות ו-224 ביקורות בריאות, במהלך 1099 טיולים בסך הכל. הנתונים נאספו באמצעות שאלונים מובנים, ראיונות אישיים וסקירת הרשומות הרפואיות.

המשתתפים פיתחו 142 אירועי תחלואה במהלך הטיולים; 92% היו מחלות של מערכת העיכול. אירוע תחלואה תועד במהלך 79 מבין 523 טיולים של חולים עם מחלות מעי דלקתיות (15.1%), זאת בהשוואה ל-63 מבין 576 טיולים של משתתפים בקבוצת הביקורת (הבדל של פי 1.44 בסיכון, p=0.04). עם זאת, ההבדל נבע בעיקר מהיארעות מוגברת של תחלואה בקרב חולים עם מחלות מעי דלקתיות שטיילו למדינות מתועשות. מנגד, שיעורי התחלואה בקרב מטיילים למדינות מתפתחות היו דומים בקבוצת החולים עם מחלות מעי דלקתיות ובקבוצת הביקורת (34 מבין 200 טיולים, 17%, לעומת 52 מבין 243 טיולים, 21%, p=0.24).

יתרה מזאת, מספר גדול יותר של משתתפים בקבוצת הביקורת שטיילו לאזורים טרופיים פיתחו מחלה, בהשוואה לחולים עם מחלות מעי דלקתיות (43 מבין 135 לעומת 23 מבין 97, p=0.18).

מניתוח הנתונים עולה כי גורמי סיכון לתחלואה במהלך הטיול כללו את תדירות התלקחויות מחלת מעי דלקתית (יחס סיכויים של 1.9, p=0.02) ואשפוזים קודמים על-רקע מחלת מעי דלקתית (יחס סיכויים של 3.5, p=0.01); הפוגה במהלך שלושה חודשים לפני הטיול הפחיתה את הסיכון לתחלואה (יחס סיכויים של 0.3, p<0.001). לא תואר קשר בין נטילת טיפול בתרופות אימונו-מודולטורוית ובין הסיכון לתחלואה במהלך טיול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם מחלות מעי דלקתיות קיים סיכון מוגבר לתחלואה במהלך טיולים למדינות מתועשות, אולם, אין סיכון מוגבר במהלך טיולים למדינות מתפתחות או אזורים טרופיים. מממצאים אלו עולה כי התחלואה העיקרית עקב טיולים נובעת מהתלקחויות ספורדיות של מחלות מעי דלקתיות ולא מנטייה מוגברת לזיהומים של מערכת העיכול.

Clin Gastroenterol Hepatol. 2012;10:160-165

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה