בריאות הציבור-קידום בריאות

פעילות קוגניטיבית למניעת הצטברות משקעי עמילואיד במוח (Arch Neurol)

הקפדה על פעילות קוגניטיבית לאורך החיים עשויה להפחית את הסיכון למחלת אלצהיימר ע”י מניעת הצטברות עמילואיד, העומד בבסיס הפתולוגיה למחלה. תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת Archives of Neurology.

בקבוצה של קשישים בריאים, החוקרים מצאו כי ככל שהנבדקים עסקו במהלך חייהם בפעילות קוגניטיבית תדירה יותר, דוגמת קריאה, כתיבה ומשחקים מאתגרים, כך כמות משקעי ביתא-עמילואיד במוחם, הסימן האופייני למחלת אלצהיימר, הייתה נמוכה יותר.

מדגם המחקר כלל 65 קשישים בעלי תפקוד קוגניטיבי תקין (גיל ממוצע של 76.1 שנים), 10 חולי אלצהיימר (גיל ממוצע של 74.8 שנים) ו-11 מבוגרים צעירים (ביקורות, גיל ממוצע של 24.5 שנים).

כל המשתתפים במחקר עברו הדמיית PET (Positron Emission Tomography) עם PiB (Pittsburgh compound B). הם גם השלימו שאלון סטנדרטי בנוגע לאורחות חיים, כולל התדירות בה עסקו בפעילויות קוגניטיביות, מגיל שש עד להווה.

לאחר תקנון לגיל, מין ושנות השכלה, נמצא קשר בין פעילויות נפוצות יותר לגירוי קוגניטיבי במהלך החיים ובין ירידה בקליטה בבדיקת PET.

בקרב משתתפים מבוגרים שדיווחו על הפעילות הקוגניטיבית הרבה ביותר, הקליטה בהדמיית PET הייתה דומה לזו שתועדה בביקורות, בעוד שבאלו עם הפעילות הקוגניטיבית הירודה ביותר, הקליטה בבדיקה הייתה דומה לזו שבחולי אלצהיימר. פעילות קוגניטיבית תדירה יותר במהלך החיים לוותה גם בפעילות גופנית תדירה יותר, אך לא נמצא קשר בין פעילות גופנית ובין קליטת PiB.

החוקרים לא זיהו קשר בין דרגת הפעילות הקוגניטיבית ותפקודי הזיכרון, ככל הנראה מאחר והתפקוד הקוגניטיבי של המשתתפים היה תקין.

Arch Neurol. Published online January 23, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה