בריאות הציבור-קידום בריאות

אשפוז לבית החולים מנבא אשפוזים חוזרים של חולים עם אי-ספיקת לב (N Engl J Med)

תוצאות מחקר חדש מדגימות קשר משמעותי בין שיעור האשפוזים החוזרים עקב אי-ספיקת לב ובין סך האשפוזים הראשונים בארצות הברית, כאשר שיעורים אלו משתנים משמעותית בין אזורים שונים. במאמר שפורסם במהדורת 15 בנובמבר של כתב העת New England Journal of Medicine כותבים החוקרים כי מהתוצאות עולה כי זו העת להשקיע מאמצים להפחתת העידוד לפנות למשאבי בתי החולים.

לדברי החוקרים, בגישת התשלום לפי שירות, הנהוגה במרבית מערכות הבריאות ברחבי ארצות הברית, ישנם תמריצים לכולם לפנות לבתי חולים. אך הרושם הוא כי יש לשנות תפיסה זו.

החוקרים התבססו על נתוני Medicare במטרה לחשב את שיעור האשפוזים החוזרים עבור כל בית חולים אזורי בקרב חולים ששוחררו בעקבות אי-ספיקת לב או דלקת ריאות. הם גם בחנו את שיעור האשפוזים מכל-סיבה בקרב מבוטחי מדיקייר בכל בית חולים אזורי.

שיעור האשפוזים החוזרים נע בטווח 11-32% עם אי-ספיקת לב ו-8-27% עם דלקת ריאות. מניתוח רב-משתנים, שיעורי האשפוז מכל סיבה היו אחראיים לחלק הגדול ביותר של שונות אזורית בשיעור האשפוזים החוזרים, והיוו 16-24% מהשונות במהלך 30-90 ימים.

למרות שהחוקרים זיהו מספר גורמים שהשפיעו על שיעור האשפוזים החוזרים מחלות רקע חמורות יותר, מצב תפקודי ירוד בעת השחרור ועליה במספר המומחים למחלות לב וכלי דם לוו גם הם בשיעור גבוה יותר של אשפוזים חוזרים עקב אי-ספיקת לב אף אחד מאלו לא היה אחראי ליותר מ-6% מהשונות שתועדה.

החוקרים כותבים כי מהתוצאות עולה כי שיעור האשפוזים מכל-סיבה, שהינו סמן לנטייה לנצל את שירותי בתי החולים, הינו גורם מנבא חשוב מאוד לאשפוזים חוזרים.

מרבית ההתערבויות הקודמות שנועדו להפחית את שיעור האשפוזים החוזרים התמקדו בטיפול טוב יותר במחלה ובתיאום הטיפול. למרות שאין עוררין באשר לחשיבות נקודות אלו, יש להשקיע מאמצים מעבר לכך.

N Engl J Med 2011; 365:2287-2295

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה