בריאות הציבור-קידום בריאות

ההשפעה של דיבורי הורים לילדיהם על כישורי הפקת צלילים של תינוקות ביחידות טיפול נמרץ (Pediatrics)

דיבורי הורים ביחידות טיפול נמרץ ביילודים הינם גורם מנבא משמעותי להפקת צלילים מצד פגים לאחר 32 שבועות וכישורי שיחה לאחר 32 ו-36 שבועות, כך עולה ממחקר חדש שפורסם ב-Pediatrics. מרבית הקולות ששומעים פגים ביחידות טיפול נמרץ ביילודים מקורם במוניטורים ורעשי רקע, בעוד ששפת בני-אדם מהווה רק חלק קטן מהקולות אליהם הם נחשפים.

החוקרים כותבים כי זהו המחקר הראשון המספק עדויות לפיהן בפגים שנולדו בשלב מוקדם מאוד, הפקת צלילים עשויה להופיע כבר שמונה שבועות לפני תאריך היעד המשוער שלהם, עם הפקת צלילים משמעותית יותר כאשר הוריהם נוכחים ביחידות טיפול נמרץ.

בתקופה שבין דצמבר 2008 ועד אוגוסט 2009, החוקרים ערכו מחקר פרוספקטיבי להערכת חשיפה לקולות וצלילים בקרב 36 תינוקות שהיו מאשפזים ביחידות טיפול נמרץ ביילודים. כל הפגים היו יציבים קלינית, שנולדו לאחר 27 שבועות, בממוצע, עם משקל לידה ממוצע של 896 גרם. מבין 36 פגים, נכללו שמונה זוגות תאומים (16 תינוקות). היסטוריה משפחתית של עיכוב שפתי דווח על שבע משפחות שלקחו חלק במחקר.

הקולות הוקלטו באופן דיגיטאלי וסווגו לקולות שפה (הורים, לא-הורים, תינוקות), רעש מוניטורים, שקט ורעש רקע.

החשיפה לשפה הייתה מעטה ביחידות טיפול נמרץ ביילודים, אך עם נטייה לעליה כאשר התינוקות נותרו למשך תקופות ממושכות יותר ועם שיפור במצבם. חשיפה לקולות הורים, במקום לקולות של מבוגרים אחרים, ניבאה באופן משמעותי יותר הפקת צלילים מצד תינוקות לאחר 32 שבועות ותגובות לשיחה לאחר 32 ו-36 שבועות. עם זאת, בקרב תינוקות שעדיין היו באינקובאטור לאחר 36 שבועות, בהשוואה לאלו שהיו בעריסה, חלה ירידה משמעותית בספירת המילים ממבוגרים ותגובות לשיחה (p=0.0001); במידה והתינוקות נזקקו לתמיכה נשימתית, בהשוואה לאלו שנשמו אוויר חדר לאחר 36 שבועות, ספירת המילים ממבוגרים והפקת צלילים ירדו משמעותית (p=0.0001).

פגים החלו להפיק צלילים החל משבוע 32 (8 שבועות לפני תאריך היעד), ומספר הצלילים עלה משמעותית במהלך המחקר: לאחר 32 שבועות, נרשם חציון של 5 פעמים בשעה, ולאחר 36 שבועות, עלה ל-10 פעמים בשעה (p=0.0002). החוקרים מדווחים על ירידה של 1.84% בספירת המילים ממבוגרים לאחר 36 שבועות, עבור כל נקודת חומרה נוספת במדד להערכת חומרת המחלה לאחר שלושה ימים. החוקרים מצאו סיכוי גבוה יותר להפקת צלילים מצד התינוקות במהלך השעה סביב ההזנקה, אז הם גם שמעו כמות גדולה יותר של מילים ממבוגרים.

לאחר 32 שבועות, כישורי הפקת צלילים מהיילודים עלו משמעותית כאשר ההורים ביקרו; הם גם עלו ב-36% במהלך ביקורי ההורים לאחר 36 שבועות, אך ממצא זה לא היה מובהק סטטיסטית. עבור כל 1,000 מילים שדיברו מבוגרים, נרשמה עליה של 20% בתגובות לשיחה מצד התינוקות לאחר 32 שבועות ו-10% לאחר 36 שבועות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי פגים שנולדו בשלב מוקדם מאוד מתחילים לפתח כישורי הפקת צלילים לפני מועד הלידה הצפוי שלהם, עם עליה במשך הזמן. בנוסף, הרושם כי הפקת הצלילים משמעותית הרבה יותר בזמן ביקורי ההורים.

Pediatrics. Published online October 17, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה