בריאות הציבור-קידום בריאות

עיכוב במתן טיפול כנגד דלקת תוספתן עלול להוביל לתמותה (מתוך כנס מטעם ה-American Academy of Pediatrics)

ממחקר חדש שהוצג בכנס מטעם ה-American Academy of Pediatrics עולה כי דחיית טיפול כנגד דלקת תוספתן מעבר ליומיים הראשונים לאחר אשפוז ילדים, כרוך בעליה בשיעור הסיבוכים, בהוצאות הטיפול הרפואי ואף במקרי התמותה.

לדברי החוקרים, במידה והניתוח מבוצע במהלך 24 שעות, לא נמצא קשר בין הזמן עד לפרוצדורה ובין התוצאות. עם עיכוב של למעלה מ-48 שעות חלה עליה בשיעורי התמותה, במשך האשפוז ובעלויות הטיפול.

מדגם המחקר כלל למעלה מ-680,000 חולים מתחת לגיל 18, שאובחנו עם דלקת תוספתן בין השנים 2000-2008. בלמעלה מ-17,000 מקרים (2.6%) הניתוח נדחה (כלומר בוצע לאחר יומיים אשפוז, או יותר), עם מרווח זמן ממוצע מההגעה לבית החולים ועד לניתוח שעמד על 4.5 ימים.

בילדים אלו שיעורי הפרפורציה של התוספתן עמדו על 22.6%; שיעור זה עמד על 18.6% בקרב ילדים שקיבלו טיפול מהיר יותר. בקבוצת הטיפול המאוחר נרשמה עליה של פי 20 בשיעורי התמותה (0.68% לעומת 0.03%).

טיפול מאוחר לווה גם בעליה של פי 13 בפרוצדורות ניקוז (5.5% לעומת 0.4%), עליה בסדר גודל של פי שש בשיעור כריתות הצקום (1.2% לעומת 2.0%) ועליה של פי 11 בלצרציות במעי הדק (1.1% לעומת 0.1%), עליה של פי 15 בכריתות מעי דק (1.5% לעומת 0.1%) ועליה של פי 14 בכריתה של חצי מעי גס (1.4% לעומת 0.1%).

בנוסף, משך האשפוז הממוצע עמד על למעלה מ-10 ימים בקבוצת הטיפול המאוחר, בהשוואה ל-2.89 ימים בקרב ילדים שקיבלו טיפול מיידי, והעלות הכוללת עמדה על כ-54,000 דולרים לעומת כ-18,000 דולרים בילדים שטופלו בתוך יומיים מאשפוזם.

החוקרים זיהו שכיחות מוגברת של מחלות רקע בקבוצת הטיפול המאוחר. מניתוח רב-משתנים עלה כי ALL (Acute Lymphoid Leukemia), AML (Acute Myeloid Leukemia), נויטרופניה וציסטות בשחלות ללא תסביב ניבאו מתן טיפול מאוחר. ממחלות-רקע אלו עולה כי ישנם ילדים בסיכון גבוה לפתח מחלות בשלבים מתקדמים יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי 48 שעות מהוות תקופה בעלת חשיבות קלינית, בה דלקת תוספתן ללא-סיבוכים עשויה להתקדם לדלקת עם סיבוכים, כולל דלקת של חלל הצפק, קרע של התוספתן או אבצס.

מתוך כנס מטעם ה-American Academy of Pediatrics

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה