בריאות הציבור-קידום בריאות

מרבית זני פנאומוקוק אינם מכוסים בחיסונים (מתוך הכנס ה-51 מטעם Interscience Conference on Antimicrobial Agents and Chemotherapy)

למרות פיתוח חיסונים לילדים עם כיסוי נרחב יותר של זני Streptococcus pneumonia, חלק גידול מבידודי החיידקים (56.2% בשנת 2010) הינם סרוטיפים שאינם מכוסים בחיסון העדכני, המכוון כנגד 13 זנים, כך מדווחים חוקרים בכנס ה-51 מטעם Interscience Conference on Antimicrobial Agents and Chemotherapy.

לדברי החוקרים, חלה עליה במספר הבידודים של סרוטיפים שאינם קשורים לסוגים בחיסונים. בשנת 2000, חיסון PCV (Pneumococcal Conjugate Vaccine), המכוון כנגד שבעה זנים, אושר לשימוש בילדים. חיסון זה כולל את הפוליסכרידים של שבעת הסרוטיפים שהיו הנפוצים ביותר כגורם למחלה פולשנית באותה עת. מאז, היארעות מקרי תחלואה עם זני החיסון ירדה בכל קבוצות הגיל, אך הופיעו סרוטיפים אחרים , שאינם מכוסים בחיסונים, בעיקר 19A ו-6A. אלו נכללים כעת בחיסון החדש PCV-13, שאושר בשנת 2010.

החוקרים עקבו אחר בידודי S. pneumonia ורגישות לטיפול אנטיביוטי במשך למעלה משלושה עשורים. במחקר הנוכחי, הם השוו את היארעות סרוטיפים בתחילת המחקר (1999) ולאחר הצגת חיסוני PCV-7 ו-PCV-13. מינואר 1999 עד דצמבר 2010, נבדקו 1612 בידודי S. pneumonia.

לאחר הצגת חיסון PCV-7 בשנת 2000, חלה ירידה מהירה במספר הבידודים, שנותר יציב עד שנת 2004, אז ההיארעות השנתית עלתה עד 2008. פחות מ-5% מהבידודים הם של זנים המכוסים בחיסונים, למרות מגמת עליה במספר הבידודים.

הירידה בזנים המכוסים בחיסון PCV-13 החלה בשנת 2010, בעיקר של בידודי 19A, שבעבר היה אחראי לשליש מהבידודים ובשנת 2010, היה אחראי לפחות מרבע מהבידודים.

החוקרים מדווחים כי עמידות לטיפול תרופתי, בעיקר מספר תרופות אנטיביוטיות, עודנה מהווה מקור לדאגה, אם כי נראה כי הרגישות עלתה במהלך השנים האחרונות, לצד ירידה בפולשניות הזיהומים.

לציין, כל מרכיבי החיסונים עד כה היו מכוונים ישירות כנגד פוליסכרידים קפסולאריים של הסרוטיפים הפרטניים. ישנם מספר אתרי חיסון אפשריים, המצויים באתרים אחרים בסרוטיפים השונים, ומספר מחקרים בוחנים את הנושא כיעד לפיתוח חיסון אוניברסאלי יותר.

מתוך הכנס ה-51 מטעם Interscience Conference on Antimicrobial Agents and Chemotherapy

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה