בריאות הציבור-קידום בריאות

האם לאומגה-שלוש תועלת בטיפול בילדים עם ADHD? (מתוך J Am Acad Child Adolesc Psychiatry)

ממטה-אנליזה חדשה עולה כי תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש עשויים להקל על תסמיני הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות בילדים (ADHD או Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder). 

החוקרים בחנו 10 מחקרים עם סך כולל של 699 ילדים עם ADHD, ומצאו כי בקרב אלו שנטלו תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש נרשם שיפור קל אך משמעותי בחומרת התסמינים, בהשוואה לאלו שנטלו פלסבו. ההשפעה הייתה משמעותית גם בילדים שנטלו תוספים שהכילו ספציפית ריכוז גבוה יותר של EPA (Eicosapentaenoic Acid).

כאמור, במסגרת המחקר סקרו החוקרים 10 מחקרים אקראיים ומבוקרים, שערכו השוואה בין תוספי אומגה-שלוש ובין פלסבו בילדים עם ADHD. כל המחקרים נערכו בין השנים 2001-2009 וארכו 7 שבועות עד 4 חודשים.

מתוצאות הסקירה עולה כי עדיפות משמעותית לתוספי אומגה-שלוש בהשוואה לפלסבו תועדה בשני מחקרים בלבד. מבין יתר המחקרים, 6 לא הדגימו כל תועלת ו-2 הדגימות תועלת רק בחלק ממדדי ההערכה של הפרעת הקשב והריכוז. עם זאת, הסקירה הכוללת הצביעה על שיפור משמעותי בתסמיני ADHD בקרב מטופלים בחומצות שומן אומגה-שלוש, בהשוואה למטופלי פלסבו (SMD = 0.31,  p<0.0001).

התוצאות היו דומות כאשר הערכת חומרת תסמיני ADHD התבססה על הערכת ההורים (SMD = 0.29, p=0.0002) וכאשר בוצעה הערכה נפרדת להפרעת קשב (SMD = 0.29,  p=0.009) והיפראקטיביות (SMD = 0.23,  p=0.005).

תוספי אומגה-שלוש שכללו מינונים גבוהים יותר של EPA לוו בהקלה משמעותית בתסמיני ADHD (p=0.04).

לא נמצא הבדל משמעותי בין מינונים שונים של DHA (Docosahexaenoic Acid) או Alpha-Linolenic Acid.

החוקרים שוללים עדות להטיית פרסום או הטרוגניות בין המחקרים, אך בשל האיכות הנמוכה ובעיות אפשרית עם הסמיות בחלק גדול מהמחקרים, קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

החוקרים מודים כי ציפו כי לטיפול לא תהיה כל תועלת, ולכן הופתעו מהתוצאות. עם זאת, מקווים כי איש לא יחשוב כי המסר הינו שחומצות שומן אומגה-שלוש הן תחליף לכל טיפול תרופתי. למעשה, התועלת של הטיפול הייתה נחותה בהשוואה לתרופות המאושרות כיום לשימוש במקרים אלו. עם זאת, לאור תופעות הלוואי השפירות-יחסית של תוספים אלו, חומצות שומן אומגה-שלוש מהוות תוספת אפשרית למשפחות המבקשות להימנע מהתרופות הנפוצות לטיפול בהפרעה זו.

J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. Published online August 16, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה