חשיבות המצב התזונתי והמטבולי של ילדים עם אוטיזם (Nutr Metab)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Nutrition and Metabolism עולה כי בילדים עם אוטיזם קיימים הבדלים מובהקים במצב התזונתי והמטבולי, הקשורים בחומרת תסמיני אוטיזם. עם זאת, הרושם הוא כי ניתן לשפר את המצב המטבולי באמצעות תוספי תזונה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הקשר בין הפרעות מטבוליות והפרעות התפתחותיות מהווה את הנושא העיקרי של מחקרים רבים כיום. במחקר הנוכחי, בו נערכה השוואה של המצב התזונתי והמטבולי של ילדים עם אוטיזם, אל מול ילדים עם הפרעות אחרות, ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין חומרת אוטיזם וביומרקרים אלו.

מדגם המחקר כלל ילדים בגילאי 5-16 שנים עם הפרעות מהספקטרום האוטיסטי (55 ילדים), בהשוואה לביקורות (44 ילדים) בגיל, מין ופיזור גיאוגרפי דומה. אף אחד מהילדים לא נטל תוספי מינראלים/ויטמינים בחודשיים טרם איסוף הדגימות. חומרת אוטיזם נקבעה באמצעות מדד PDD-BI (Pervasive Development Disorder Behavior Inventory), ATEC (Autism Treatment Evaluation Checklist) ו-SAS (Severity of Autism Scale). מדדי המחקר כללו ויטמינים, ביומרקרים של מצב הויטמינים, מינראלים, רמות חומצות אמינו בדם, רמות גלוטטיון בדם וסמנים של עקה חמצונית, מתילציה, סולפציה וייצור אנרגיה.

מהשוואת ביומרקרים של ילדים עם אוטיזם והביקורות עולים ההבדלים המובהקים הבאים (p<0.001): רמות נמוכות של ביוטין, גלוטטיון בדם, RBC SAM, אורידין בדם, רמות ATP, RBC NADH, RBC NADPH בדם, רמות סולפט בדם (חופשי וכולל) ורמות טירוטרופן; כמו כן, רמות גבוהות של סמני עקה חמצונית ורמות גלוטמאט בדם. רמות ביומרקרים בקבוצת הביקורת עמדו בקנה אחד עם מחקרים קודמים. בקבוצת הילדים עם אוטיזם, הרמות של ויטמינים, מינראלים ומרבית חומצות האמינו הנמדדות במסגרת הטיפול, היו בטווחי היעד התקינים.

החוקרים מדווחים על קשר מובהק סטטיסטית בין מספר קבוצות ביומרקרים ובין שלושת המדדים להערכת חומרת אוטיזם, כולל ויטמינים, מינראלים וחומצות אמינו בדם.

לדברי החוקרים, בקבוצת הילדים עם אוטיזם הודגמו הבדלים מובהקים סטטיסטית במצב התזונתי והמטבולי, כולל ביומרקרים המעידים על חסר ויטמינים, עקה חמצונית מוגברת, יכולת ירודה להעברת אנרגיה, סולפציה ודה-טוקסיפיקציה. מספר קבוצות סמנים ביולוגיים לוו בשונות בחומרת אוטיזם. הבדלים אלו במצב התזונתי והמטבולי עלו לרוב בקנה אחד עם תוצאות קודמות, וככל הנראה ניתנים לתיקון באמצעות תוספים תזונתיים.

Nutr Metab. 2011;8(41)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה