בריאות הציבור-קידום בריאות

גורמי סיכון ווסקולריים בגיל העמידה קשורים בסיכון מוגבר לאטרופיה מוחית וירידה קוגניטיבית (מתוך Neurology)

מוח גירוי חשמלי

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אוגוסט של כתב העת Neurology עולה כי נוכחות גורמי סיכון ווסקולריים בגיל העמידה קשורה בסיכון מוגבר לאטרופיה מוחית וירידה קוגניטיבית לאחר 10 שנים.

במחקר זה בדקו החוקרים קשר אפשרי בין גורמי סיכון ווסקולריים בגיל העמידה לבין התקדמות של סמני MRI המשקפים הזדקנות מוחית ומדדים של ירידה קוגניטיבית. החוקרים עקבו אחר 1352 משתתפים מהמחקר הפרוספקטיבי Framingham Offspring Cohort Study . בתחילת המחקר כל המשתתפים היו ללא דמנציה. החוקרים בדקו סמני MRI ותוצאות מבחנים קוגניטיביים במטופלים אלה לאחר 10 שנים.

החוקרים מצאו כי יתר לחץ דם בזמן גיל העמידה נמצא קשור בהתקדמות מהירה יותר של סמני MRI הקשורים בהזדקנות מוחית (white matter hyperintensity volume WMHV ) עם P<0.001 . כמו כן, יתר לחץ דם בגיל זה נמצא קשור בהחמרה בתפקוד ביצועי (executive function ) עם P=0.012 . סכרת ועישון בגיל העמידה נמצאו קשורים באטרופיה מהירה יותר של ההיפוקמפוס (P=0.017 עבור סכרת, P=0.008 עבור עישון). עישון בזמן גיל העמידה נמצא קשור גם בירידה בנפח המוח הכולל (P=0.025 ) ובסיכון מוגבר לשינויים משמעותיים ב-WMHV (יחס סיכויים של 1.58, P=0.021 ). השמנת יתר בגיל העמידה נמצאה קשורה בסיכון מוגבר להיות ברבעון העליון של שינויים בתפקוד הביצעוי (יחס סיכויים של 1.39, P=0.035 ). יחס גבוה של היקף מותן להיקף אגן נמצא קשור בירידה משמעותית בנפח המוח הכולל (יחס סיכויים של 10.81, P=0.021 ).

החוקרים מסכמים וכותבים כי גורמי סיכון ווסקולריים בגיל העמידה, הכוללים יתר לחץ דם, סכרת, עישון והשמנת יתר, נמצאו קשורים בשיעור מוגבר של התקדמות נזק מוחי ווסקולרי, אטרופיה מוחית כללית ואטרופיה של ההיפוקמפוס, כמו גם ירידה בתפקוד הביצועי.

Neurology. 2011;77:461-468

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה