בריאות הציבור-קידום בריאות

שיעורי תמותה מוגברים לאחר אשפוז במהלך סופי-שבוע עקב COPD (מתוך Eur Respir J)

חוקרים מספרד מדווחים במאמר חדש כי קיים סיכון לתמותה של חולים עם התלקחות מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD, או Chronic Obstructive Pulmonary Disease) במידה ומאושפזים בבית החולים במהלך סופי-שבוע.

החוקרים סבורים כי ההבדלים בהתאם ליום האשפוז מעידים על גורמים מבניים או תהליכים. אפשרות נוספת הינה כי במהלך סופי שבוע מספר אנשי הצוות נמוך יותר, בהשוואה למצב במהלך ימות השבוע.

לחסרונות הטיפול הרפואי במהלך סופי שבוע חשיבות רבה, מאחר שלא תמיד ניתן להתגבר על ההשלכות ע”י עבודה מאומצת יותר במהלך יתר ימות השבוע.

מחקרים רבים בחנו את ההשפעה של אשפוז במהלך סופי שבוע, עם תוצאות סותרות.

מחקר מבריטניה מצא כי התוצאות בחולים שאושפזו במהלך סופי שבוע עם דימום ממערכת העיכול העליונה לא היו פחות טובות. אולם, מחקר אחר מארצות הברית הדגים עליה של 10% בשיעורי התמותה באשפוז בקרב חולים שאושפזו במהלך סופי שבוע. בחולים שאושפזו למרכזים לבביים עקב אוטם לבבי שיעורי ההישרדות היו דומים, בין אם אושפזו בימות השבוע או בסופי שבוע, בעוד שבחולים שטופלו ע”י צוותי טראומה התוצאות היו למעשה טובות יותר במידה ואושפזו במהלך סופי שבוע, בהשוואה לאשפוז במהלך ימות השבוע.

לאחרונה פורסם מחקר חדש בכתב העת European Respiratory Journal בו דיווחו החוקרים על שיעורי תמותה של 69,770 חולים שאושפזו עקב התלקחות COPD במהלך סופי-שבוע ו-219,307 חולים נוספים שאושפזו במהלך ימות השבוע, בכל בתי החולים ברחבי ספרד.

כאחד מכל שמונה חולים (12.4%) מתו במהלך האשפוז רבע מהם (8924, 25.1%) מתו במהלך 48 השעות הראשונות.

שיעורי התמותה היו גבוהים יותר בסופי שבוע בהשוואה לימות השבוע (12.9% לעומת 12.1%), וממצא זה נותר על כנו גם לאחר תקנון למאפיינים דמוגרפים ומחלות רקע.

כאשר החוקרים התמקדו בתמותה בתוך יומיים מהאשפוז, הם מצאו כי בחולים שאושפזו בסופי-שבוע נרשמה עליה של 16% בשיעורי התמותה המוקדמת, בהשוואה לחולים שאושפזו במהלך ימות השבוע. כאשר התמקדו בתמותה בתוך 24 שעות, הסיכון היה גבוה יותר ב-39% מהחולים שאושפזו במהלך סופי שבוע.

Eur Respir J 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה