בריאות הציבור-קידום בריאות

גישות להפחתת הסיכון לתמותה לבבית פתאומית לאחר אוטם לבבי (Circulation)

השימוש בהתקני ICD (Implantable Cardioverter Defibrillator) עשוי להפחית את הסיכון לתמותה פתאומית לאחר אוטם לבבי, אך נדרשות אפשרויות נוספות לחולים שאינם מתאימים לטיפול זה.

מתוצאות מחקר חדש עולה כי דרושים מחקרים נוספים לזיהוי גישות למניעת תמותה פתאומית בחולים מיד לאחר אוטם לבבי, במטרה להבין טוב יותר את המנגנון לתופעות אלו, ולזהות גישות יעילות למניעת התמותה. הצורך בולט במיוחד בחולים שאינם עונים על הקריטריונים להשתלת ICD לפי ההנחיות הנוכחיות (כלומר, אלו עם מקטע פליטה ירוד אך בתוך 40 ימים מהאירוע הלבבי), המצויים בסיכון גבוה לתמותה פתאומית.

החוקרים בחנו את הנסיבות בהן אירעו מקרי תמותה פתאומית ב-1067 חולים שמתו בפתאומיות במחקר VALIANT.

מהממצאים עולה כי ב-46% מהמקרים תסמינים מקדימים, בעיקר קוצר נשימה וכאבי חזה. שני שליש ממקרי התמותה הפתאומית אירעו בבית, וכמחצית בנוכחות עדים. מנגד, 88% מהאירועים שאירעו בבית החולים ו-75% מהאירועים שאירעו באתר ציבור אחר היו בנוכחות עדים.

מבין המשתתפים עבורם היו נתונים זמינים אודות הפעילות בעת האירוע, 52% מהמקרים אירעו בזמן שינה ו-48% בזמן עירות.

שיעורי התמותה לאחר החייאה עקב אירוע תמותה פתאומית היו נמוכים יותר משמעותית בקרב 37 חולים לאחר השתלת ICD (19%) בהשוואה ל-118 חולים בהם לא הושתלו ההתקנים (49%). למעשה, השתלת ICD וגיל היו שני הגורמים המנבאים המשמעותיים היחידים להישרדות לאחר החייאה עקב תמותה פתאומית.

החוקרים כותבים כי אין ספק כי יש להקפיד על השתלת ICD בחולים לאחר אוטם לבבי, העונים על הקריטריונים המקובלים. עם זאת, הן מחקר DINAMIT והן מחקר IRIS לא הדגימו תועלת להשתלת ICD בשלב מוקדם לאחר אוטם לבבי, ובחולים אלו, התערבויות חלופיות, דוגמת קוצב לב-דפיברילטור הניתן לענוד, עשויות לשמש כגשר עד להשתלת ICD בשלב מאוחר יותר.

החוקרים הוסיפו כי לאור השיעור הגבוה של מקרי תמותה פתאומית בזמן שינה, ככל הנראה למכשירי AED ביתיים תהיה תועלת קטנה במקרים אלו.

Circulation 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה