בריאות הציבור-קידום בריאות

שחרור מיידי של לשון קשורה (ankyloglossia) בתינוקות משפר יכולת יניקה (מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של כתב העת Pediatrics עולה כי בצוע frenotomy בתינוקות הנולדים עם לשון קשורה משמעותית משפר באופן מיידי את יכולת היניקה של התינוק ואת הכאבים בפטמה של האם.

לשון קשורה, או Ankyloglossia , הינה מצב שבו הרקמה המחברת את הלשון לרצפת הפה קצרה מדי ומפריעה לתנועה התקינה של הלשון. מצב זה קשור בין השאר בבעיות יניקה בתינוקות. במחקר זה בדקו החוקרים האם בצוע frenotomy , כלומר ניתוק חיבור הלשון הקצר, משפר יכולת יניקה של התינוק וכאבי פטמה של האם, אשר מלווים את בעיית ההתחברות לשד של התינוק. כמו כן, בדקו החוקרים האם frenotomy משפיע על משך ההנקה.

במחקר אקראי ומבוקר זה השתתפו 58 תינוקות עם לשון קשורה משמעותית ובעיות יניקה. מתוכם, 30 תינוקות עברו frenotomy ואילו 28 תינוקות עברו פרוצדורת דמה בה לא נעשה דבר. ההשפעה על ההנקה נמדדה על ידי הערכת כאב הפטמה של האם וכן על ידי ציון הנקה לפי Infant Breastfeeding Assessment Tool לפני ואחרי בצוע הפרוצדורה, וכן במהלך מעקב רציף במשך שנה אחת. התינוקות שעברו פרוצדורת דמה יכלו לעבור frenotomy לפני או במהלך ביקור מעקב בגיל שבועיים, לפי בקשת ההורים.

שתי הקבוצות הדגימו ירידה מובהקת סטטיסטית ברמת הכאב בפטמה לאחר ההתערבות. השיפור בקבוצת frenotomy היה משמעותי יותר מאשר השיפור בקבוצת הביקורת (P<0.001 ). ציון ההנקה השתפר באופן ניכר בקבוצת frenotomy (עם P=0.029 ), ללא שינוי משמעותי בקבוצת הביקורת.

בביקור מעקב בגיל שבועיים, כל התינוקות מקבוצת הביקורת מלבד תינוק אחד עברו frenotomy לבקשת ההורים, ועל כן לא ניתן היה להשוות בין שתי הקבוצות מעבר לשבועיים הראשונים.  

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאחר בצוע frenotomy בתינוקות הנולדים עם לשון קשורה (ankyloglossia ) קיים שיפור מיידי ומשמעותי בציון ההנקה ובכאבים בפטמה של האם, למרות אפקט פלצבו על הכאב בפטמה.

Pediatrics, July 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה