בריאות הציבור-קידום בריאות

עוקבים אחרי הבריאות דרך מסלול הציוצים -tweets /מאת ד”ר דינה ראלט/כמוני

http://www.camoni.co.il

הטוויטר הוא שרות רשת חברתית המאפשר לגולשים לשלוח רק טקסטים קצרים, עד 140 אותיות, והמכונים tweets – ציוצים. הטוויטר נהיה פופולרי ברחבי העולם וההערכה שיש בו כבר למעלה ממאתים מיליון משתמשים. אינספור הציוצים המשודרים כל הזמן הפכו למקור מידע מבטיח מאוד לניטור באמצעות האינטרנט, וכבר התחילו לשים אליו לב כמו למשל בחקר התפשטות השפעת.

שני חוקרים מאוניברסיטת ג’ון-הופקינס, החליטו לבחון את המידע הרפואי המשודר בטוויטר. הם ניתחו 1.5 מיליון ציוצים שצויצו ממאי 2009 עד אוקטבר 2010, והראו שהם יכולים להיות מקור מידע בריאות מעניין וחשוב.

החוקרים שהגיעו מתחום מדעי המחשב, פיתחו תוכנה מתוחכמת שאיתרה משפטים שהכילו מילות בריאות, סיננה משפטים לא רלבנטים לבריאות שהכילו מילים לכאורה בריאותיות כמו “המצב הפוליטי עושה כאב ראש למדינה”, והשאירה למחקר רק את המשפטים הקשורים ישירות עם הבריאות.
את כ- 200,000 משפטי הבריאות הזמינים לציבור ניתן היה למיין גם על פי המדינות של הגולשים שכתבו אותם וכך ניתן היה לאתר התפשטות מהלכי מחלות ובריאות בארה”ב.
המימצאים יוצגו ביולי 2011 בכנס בברצלונה על המדיה החברתית.
איזה מידע ניתן היה למצוא באמצעות הגולשים? כמובן על המחלות הנפוצות בקרבם ועל הדרך לטיפול בהן. מה שעוד נמצא הוא מידע על שימוש בתרופות שהגולש קונה בעצמו והרופא לא בהכרח מודע לשימוש בהן, וגם על שימוש לא נכון בתרופות. כך למשל התברר כי רבים שחלו בשפעת ויראלית השתמשו באנטיביוטיקה למרות שאנטיביוטיקה אינה יעילה נגד וירוסים.

ועוד, החוקרים הצליחו לאתר את התפשטות האלרגיה העונתית שהחלה במדינות חמות יותר ועברה אחר כך למערב התיכון ולצפון מזרח ארה”ב וכן את התפשטות השפעת.
המיגבלה על המסקנות היא שניתן כך לאתר רק מהלכי בריאות שאין לגולשים מניעה מלפרט אותם, וגם יש לקחת בחשבון שגיל משתמשי הטוויטר הוא יחסית צעיר.International Conference on Weblogs and Social Media, July 17-21, 2011, Barcelona, Spain
http://camoni.xnet.co.il/?idr=402&pid=9834

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה