בריאות הציבור-קידום בריאות

צעידה מתונה עם יעד מטרה של 7500 צעדים ביום מפחיתה סיכון קרדיווסקולרי במטופלים לאחר אשפוז בשל תסמונת קורונרית חריפה (מתוך כנס ACSM)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי ה-58 של American College of Sports Medicine (ACSM) עולה כי פעילות גופנית עם יעד מטרה של 7500 צעדים ביום עשוי לעזור למטופלים לאחר תסמונת קורונרית חריפה (acute coronary syndrome ACS ) להפחית את הסיכון הקרדיווסקולרי. החוקרים מציינים כי יעד מטרה זה הינו סביר עבור מטופלים אלה.

סופרי צעדים הפכו בתקופה האחרונה לכלי מקובל להצבת יעדי כושר גופני, כאשר 10,000 צעדים הינו יעד נפוץ עבור אנשים בריאים. לפי ACSM , מספר צעדים בין 6500-8500 ביום מהווה מטרה טובה ככלי למניעה שניונית במטופלים לאחר ACS . אמנם, המלצה זו אינה מבוססת על תוצאות קליניות במחקרים.

במחקר אקראי זה השתתפו 65 מטופלים לאחר אשפוז בשל ACS . המטופלים השתתפו בתוכנית שיקום לב מבוססת בית, אשר כללה שימוש בסופר צעדים ללא אפשרות לראות את מספר הצעדים, בשילוב עם מעורבות סוציוקוגניטיבית.

החוקרים עקבו אחר מספר הצעדים הממוצע ביום בבסיס וכן לאחר 3, 6, 9, 12 חודשים לאחר ההרשמה לתוכנית. המטופלים הוגדרו כפעילים אם הם שמרו על ממוצע של יותר מ-7500 צעדים ביום במשך 12 חודשים (סך של 30 מטופלים), או כפחות פעילים אם לא (סך של 21 מטופלים).

החוקרים מצאו כי הקבוצה הפעילה הדגימה תוצאות טובות יותר מהקבוצה הפחות פעילה לפי מספר מדדים, כולל רמת HDL (או high-density cholesterol ) (רמה של 1.3 לעומת 1.0 מילימולליטר, P=0.002 ), רמת טריגליצרידים (1.1 לעומת 1.6 מילימולליטר, P=0.002 ), והיחס בין כולסטרול כולל לבין HDL (יחס של 2.9 לעומת יחס של 3.6, P=0.001 ). היקף המותניים נמצא נמוך יותר בקבוצה הפעילה (93 לעומת 103 ס”מ, P=0.005 ). תוצאות אלה נשארו תקפות גם לאחר תקנון לגיל, מין, והיקף מותניים בסיסי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במטופלים לאחר אשפוז בשל ACS שמירה על ממוצע של 7500 צעדים ביום או יותר במהלך לפחות 12 חודשים נמצאה כמפחיתה גורמים סיכון קרדיווסקולריים, כולל פרופיל שומנים והיקף מותניים. החוקרים מציינים כי קיימת חשיבות לשמירה על יעד מטרה זה לאורך זמן. כמו כן, מזכירים החוקרים כי מדובר בהשפעה התלויה ברמת הפעילות, וממליצים על העלאה הדרגתית של מספר הצעדים ליותר מ-7500 עם הזמן.

American College of Sports Medicine (ACSM) 58th Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה