בריאות הציבור-קידום בריאות

אין עליה באירועים לבביים או תמותה עם תרופות לטיפול ב-ADHD (מתוך Pediatrics)

ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD, או Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) אינם מצויים בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים ותמותה, כך עולה מתוצאות מחקר תצפיתי חדש.

החוקרים מסבירים כי עלה חשש בנוגע לסיכון קרדיווסקולארי על-רקע טיפול בתרופות כנגד ADHD. תרופות אלו מובילות להעלאת לחץ הדם וקצב הלב, ויש דיווחי מקרים אודות אירועים קרדיווסקולאריים בילדים המטופלים בתרופות אלו.

החוקרים התבססו על שני מאגרי נתונים וזיהו 241,417 ילדים בגילאי 3-17 שנים עם מרשם לטיפול ב-Amphetamine, Atomoxetine, או Methylphenidate והתאימו לכל אחד מהם עד ארבעה משתתפים שלא נטלו תרופות לטיפול ב-ADHD (n=965,668).

יעדי המחקר כללו תמותה לבבית פתאומית, אוטם לבבי, שבץ מוחי והפרעות קצב לב. חציון המעקב עמד על 135 ימים בקרב מטופלים בתרופות כנגד ADHD ו-609 ימים באלו שלא נטלו טיפול זה.

שיעורי ההיארעות של כל היעדים הללו היו נמוכים מאוד בשתי הקבוצות. כתוצאה מכך, קשה היה להעריך חלק גדול מהנתונים. בקבוצת המשתתפים שנחשפו לתרופות לטיפול ב-ADHD תועדו 28 מקרי תמותה (היארעות של 1.79 ל-10,000 שנות-אדם) ו-607 מקרים בקבוצת הביקורת (היארעות של 3.00 ל-10,000 שנות-אדם). לא תועדו מקרים מוכחים של אוטם לבבי או שבץ מוחי בקבוצת המשתתפים שנחשפו לטיפול התרופתי, לעומת 11 מקרים בקבוצת הביקורת.

החוקרים לא מצאו הבדל מובהק סטטיסטית בין חולים שטופלו בתרופות כנגד ADHD ובין אלו שלא נחשפו לטיפולים התרופתיים מבחינת שיעורי תמותה פתאומית או הפרעות קצב חדריות או תמותה מכל-סיבה.

המומחים מדגישים כי מדובר במחקר תצפיתי, לא-ניסיוני, אך הממצאים מעידים על שיעור אירועים נמוך. הם סבורים כי לאור הממצאים בשילוב עם ממצאי מחקר קודם מטעם ה-FDA ו-Agency for Healthcare Research and Quality הצפויים להתפרסם בקרוב, החשש של רבים מפני סכנות הטיפול עשוי להיעלם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מרגיעים את המטפלים והמטופלים בכל הנוגע לסיכון קרדיווסקולארי אפשרי לתרופות לטיפול בהפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות ולהערכתם אין מקום להימנע מהטיפול בשל חשש מפני סיכון קרדיווסקולארי.

עם זאת, מומחים אחרים בתחום פחות משוכנעים וסבורים כי יש להמתין עשור במטרה להבין באם אף עליה קלה בלחץ הדם ובקצב הלב במהלך מספר שנים בתקופת הילדות מובילה לעליה בסיכון הקרדיווסקולארי בשלב מאוחר יותר במהלך החיים.

Pediatrics. Published online May 16, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה