בריאות הציבור-קידום בריאות

סיכון מוגבר לדכאון ואובדנות במתבגרים הומוסקסואלים ולסביות (מתוך J Adolesc Health)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של כתב העת Journal of Adolescent Health עולה כי מתבגרים הומוסקסואלים ולסביות מדווחים על נטיות אובדניות בשכיחות פי 3 ועל תסמיני דכאון פי 2 ממתבגרים הטרוסקסואלים.

במחקר מטא-אנליזה זה נכללו 18 מחקרים אשר התייחסו לצעירים הומוסקסואלים, עם סך של כ-123,000 משתתפים. התוצאות הדגימו כי 28% מצעירים אלה דווחו על אובדנות בעבר, לעומת 12% בצעירים הטרוסקסואלים. ההבדלים בין הקבוצות מודגשים יותר ויותר ככל שחומרת האובדנות עולה: למתבגרים הומוסקסואלים סיכוי של פי 2 למחשבות אובדניות, סיכוי של יותר מפי 2 לתוכנית אובדנית, סיכוי של פי 3 ויותר לניסיון אובדני, ופי 4 ארועים של ניסיונות אובדניים אשר דרשו טיפול רפואי.

החוקרים מציינים כי תוצאות אלה מדגישות את חומרת הבעיה ואת הצורך בהתערבות על מנת למנוע מצעירים אלה להתאבד. בשלב זה לא ברורה הסיבה להבדלים אלה בין הקבוצות, אך קיימות מספר השערות. השערה אחת מתייחסת לאלימות ולהשפלה אליה נחשפים הצעירים ההומוסקסואלים. הדבר גורם לסטרס ותחושת חוסר אונים וחוסר תקווה, אשר עשויים להתפתח לדכאון או אובדות.

השערה אחרת טוענת כי צעירים הומוסקסואלים נוטים יותר להדחק לשולי החברה ולהתחבר לקבוצות עם התנהגויות מסוכנות, הכוללות אלכוהול וסמים. כמו כן, קיימת השערה כי התחברות עם צעירים דכאוניים עשויה להיות מדבקת, וכך הסיכוי לפתח דכאון גבוה יותר בסביבה דכאונית.

מעניין לציין כי צעירים אשר מדווחים כי הם הטרוסקסואלים, אך נתפסים על ידי מתבגרים אחרים כהומוסקסואלים, עם כל ההשלכות ההתנהגותיות, סובלים מאותן תופעות נפשיות כמו מתבגרים הומוסקסואלים. על כן מאמינים החוקרים כי הבריאות הנפשית הפגועה היא תוצאה של אפליה ודחיקה על ידי החברה.

החוקרים מדגישים את החשיבות והבעייתיות של מחקרים נוספים בנושא. כיוון שחלק גדול מהצעירים הם מתחת לגיל 18, יש צורך באישור הורים על מנת להשתתף במחקר. בקשת האישור עשויה לגלות להורים את הנטיה המינית של הילד או הילדה, וכך לעורר בעייתיות רבה במשפחה, עד כדי גרוש. על כן, חשוב עוד יותר כי חדר הרופא יהיה מקום בטוח למתבגרים לדון על הנטיות המיניות שלהם. דרך קלה לפתוח דלת לדיון מסוג זה היא הדבקת מדבקה של “קשת הגאווה” במשרד. כמו כן, חשוב ביותר לשאול מתבגרים באופן ישיר על אובדנות. פעמים רבות הנושא לא עולה בשל קושי. אמנם, נראה שדווקא ילדים ומתבגרים פתוחים באופן מפתיע לענות על שאלות.

השלב הבא במחקר הוא לזהות את התכונות והכלים אשר עוזרים למתבגרים להתמודד עם יחס שלילי מחבריהם, על מנת לפתח תוכנית התערבות. למשל, קיימות עדויות כי קשר חיובי חזק בין המתבגרים ההומוסקסואלים לבין הוריהם מהווה גורם מגן מפני אובדנות.

מומחית מהתחום ציינה כי מדובר במחקר באיכות טובה עם חשיבות רבה. כמו כן ציינה המומחית כי חשוב להעריך ולכמת את מידת ההשפעה של היחס החברתי על החשיבה האובדנית והניסיונות האובדניים. כמו כן, חשוב לזהות גורמים חברתיים אשר יכולים להגן על המתבגרים ההומוסקסואלים מפני דכאון ואובדנות. כלומר לזהות את התמיכה החברתית שתקטין את הסיכונים.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מלווה בסיכון מוגבר לכאב כרוני בקרב נשים בשירות פעיל בצבא ארצות הברית ובנות זוג של אנשי צבא בשירות פעיל, כאשר מצב סוציו-אקונומי נמוך והפרעות פסיכיאטריות מעלות עוד יותר את הסיכון לכאב כרוני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים ממערכת Military Health System לזיהוי אבחנות של […]

  • תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    בנשים עם תחלואה אימהית חמורה סיכון מוגבר לפניה למחלקה לרפואה דחופה או אשפוז על-רקע הפרעת מצב נפשי לאורך עד 13 שנים לאחר הלידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי השוו החוקרים את הביקורים בחדרי מיון ואשפוזים בשל מצב נפשי בנשים לאחר-לידה  עם וללא תחלואה אימהית חמורה לאורך 13 […]

  • האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין תחושת דחק וחרדה בזמן הריון ובין סיכון מוגבר ללידה בשבוע מוקדם יותר, אך רק בשבועות מוקדמים של ההיריון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהאטיולוגיה אינה ידועה היטב, לידה מוקדמת מהווה סוגיה רפואית חשובה מאחר והינה […]

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה