בריאות הציבור-קידום בריאות

האם השימוש בטלפונים ניידים ומכשירים חשמל בשעות הערב פוגע באיכות השינה? (מתוך הצהרת National Sleep Foundation)

מאת ד”ר בן פודה שקד

על פי הצהרת ה-National Sleep Foundation (NSF), התלות הקיימת במכשירי טלוויזיה, טלפונים ומחשבים ניידים עשויה לפגום בהרגלי השינה של מיליוני אמריקאים. לדבריהם, קרוב ל-95% מנבדקים במחקר חדש שנערך מטעם הארגון דיווחו כי עושים שימוש בסוג כלשהו של מכשור אלקטרוני בשעה שקודמת לשינה, וכשני שליש ציינו כי אינם זוכים לכמות השינה לה זקוקים במהלך ימות השבוע.

החוקרים מסבירים כי חשיפה לאור מלאכותי לפני השינה עשויה להגביר את העירנות ולדכא את השחרור של מלטונין, הורמון המעודד שינה. לדבריהם, הטכנולוגיה חדרה לחדר השינה, באופן שעלול לתרום לשיעור הגבוה של נבדקים שדיווחו כי אינם ישנים כמו שצריך. הם מציינים כי קבוצת הגיל של בני 46-64 שנים הייתה זו בה דווח על המידה הרבה ביותר של צפייה בטלוויזיה מדי לילה לפני השינה, בעוד שלמעלה משליש מנבדקים בגילאי 13-18 שנים ו-28% מבוגרים צעירים בני 19-29 שנים דיווחו כי נוהגים לשחק במשחקי מחשב לפני השינה.

בנוסף, מציינים החוקרים כי 61% מהנבדקים דיווחו כי עושים שימוש במחשב או במחשב נייד לכל הפחות מספר לילות מדי שבוע. לדבריהם, הנטייה הגוברת לזמינות האלקטרונית פירושה כי גם אנשים אשר הצליחו להירדם מתעוררים בעקבות שיחות לטלפון הנייד, הודעות טקסט ודואר אלקטרוני המתקבלות במהלך הלילה.

לדברי החוקרים, אחד מכל עשרה ילדים דיווח כי נוהג להתעורר בעקבות קבלת הודעות טקסט לאחר ההירדמות. הם מוסיפים כי ילדים בגילאי 13-18 שנים היו קבוצת הגיל אשר הראתה את הפגיעה המשמעותית ביותר בשינה, כאשר 22% מהם העידו על עצמם כ’ישנוניים’, בהשוואה ל-9% בלבד בקרב בני 46-64 שנים.

על פי המלצותיהם של מומחי שינה, על בני נוער לזכות בתשע ורבע שעות שינה מדי לילה, ואולם המתבגרים שהשתתפו במחקר הראו פרק זמן ממוצע של 7 שעות ו-26 דקות שינה מדי לילה בלבד בסופי השבוע. החוקרים מוסיפים כי ילדים זוכים בימינו ל-1.5-2 פחות שעות שינה ללילה בהשוואה לכפי שהיה לפני מאה שנים. משמעות הדבר לטענתם הינה כי הם מאבדים כ-50 שעות שינה בחודש.

אנשי ה-NSF טוענים כי היעדר השינה של האמריקאים פוגע בעבודתם, מצב רוחם, חייהם המשפחתיים, הרגלי הנהיגה, חיי המין ומצבם הבריאותי. לדבריהם, כל קבוצות הגיל מראות מגמה של התמודדות באמצעות צריכת משקאות המכילים קפאין (כשלושה משקאות של 354 מ”ל לאדם בממוצע) מדי יום, וכן באמצעות שינה שלא בשעות הלילה, וזאת לעיתים יותר מפעם ביום. הם מציעים כי על ההורים להוציא את הטכנולוגיות האמורות מחדרי השינה של ילדיהם על מנת שאלו יצליחו יותר בבית הספר.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה