בריאות הציבור-קידום בריאות

משחקי מציאות וירטואלית עשויים לשפר תפקוד מוטורי לאחר ארוע מוחי (מתוך Stroke)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של כתב העת Stroke עולה כי משחקי מציאות וירטואלית במחשב עשויים לשפר תפקוד מוטורי לאחר ארוע מוחי.

כשני שליש מהמטופלים השורדים ארוע מוחי נשארים עם חסרים מוטוריים ביד, אשר פוגעים באיכות החיים. שיטות שיקום עוזרות במקצת לשיפור התפקוד. משחקי מחשב של מציאות וירטואלית (virtual reality VR ) הינם שיטת שיקום חדשה. במחקר מטא-אנליזה זה בדקו החוקרים את התועלת הנוספת של VR לשיקום היכולת המוטורית של היד לאחר ארוע מוחי.

סך של 12 מחקרים (5 מחקרים קליניים אקראיים, ו-7 מחקרי תצפית) ענו על הקריטריונים להכללה, עם סך של 195 משתתפים. הטיפול ב-VR ניתן תוך 4-6 שבועות מהארוע המוחי ב-9 מחקרים, ותוך 2-3 שבועות ב-3 המאמרים הנוספים.

מתוך 12 המחקרים, 11 הדגימו תועלת משמעותית בטיפול ב-VR . לפי המחקרים הקליניים האקראיים הסיכוי לשיפור מוטורי לפי דרוג Fugl-Meyer עלה כמעט פי 5 (יחס סיכויים של 4.89), בעוד שלפי מבחן Box and Block לא נמצא הבדל. במחקרי התצפית נמצא שיפור של מעל 20% בתפקוד המוטורי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול ב-VR וכן משחקי וידאו אחרים עשוי להוות תוספת בעלת תועלת לטיפול המקובל במטופלים לאחר ארוע מוחי. מומחה מהתחום ציין כי חשוב להבין כי טיפול זה הינו תוספת ולא בא במקום הטיפול השיקומי המקובל.

Stroke. April, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה