בריאות הציבור-קידום בריאות

ניקיון יסודי של חדרים ביחידות טיפול נמרץ מוריד את הסיכון להדבק בחיידקים עמידים (מתוך Arch Intern Med)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מרץ של כתב העת Archives of Internal Medicine עולה כי ניקיון יסודי של חדרים ביחידות טיפול נמרץ מפחית באופן משמעותי את הסיכון להדבקה בחיידקים העמידים MRSA ו-VRE .

במחקר רטרוספקטיבי זה בדקו החוקרים את הסיכוי להדבק ב-MRSA (כלומר methicillin-resistant Staphylococcus aureus ) או ב-VRE (כלומר vancomycin-resistant enterococci ) בזמן אשפוז ביחידת טיפול נמרץ לפני ואחרי הכנסת ההנחיות לניקיון יסודי יותר של החדרים ביחידות בשל הדגמת עליה של 40% בסיכון להדבק בחיידקים אלה לאחר שהייה של מטופל מודבק בחדר.

החוקרים השוו בין מעל 8,200 מטופלים אשר אושפזו ביחידות טיפול נמרץ שונות בין 2003-2005 (לפני הכנסת ההנחיות לניקיון יסודי יותר) לבין כ-9,450 מטופלים אשר אושפזו בין השנים 2006-2008 (לאחר הכנסת ההנחיות). ההנחיות כללו בין השאר הוראות לטבול סמרטוט בחומר מחטא פעמים רבות במהלך ניקיון החדר.

* החוקרים מצאו כי ההדבקה ב-MRSA ירדה מ-3.0% ל-1.5% וההדבקה ב-VRE ירדה מ-3.0% ל-2.2% (P<0.001 עבור שניהם) לאחר הכנסת ההניות לניקיון יסודי יותר.

* לפני הכנסת ההנחיות הסיכון להדבק היה גבוה יותר אם המטופל הקודם ששהה בחדר היה מודבק ב-MRSA (3.9% לעומת 2.9%, P=0.03 ). לאחר הכנסת ההנחיות לניקיון הסיכון לא השתנה כתלות במצב המטופל הקודם (1.5% לעומת 1.5%, P=0.79 ).

* בניגוד ל-MRSA , הסיכון להדבק ב-VRE נשאר גבוה יותר באם המטופל הקודם ששהה בחדר היה מודבק ב-VRE (4.5% לעומת 2.8% לפני ההנחיות לניקיון, P=0.001 , או 3.5% לעומת 2.0% לאחר ההנחיות לניקיון, P<0.001 ).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ניקיון יסודי יותר של חדרים ביחידות טיפול נמרץ עשוי להפחית את ההעברה של MRSA ו-VRE . כמו כן, נראה כי ניקיון יסודי יותר מבטל את הסיכון המוגבר שהיה בעבר להדבק ממטופל קודם ששהה בחדר. הדבר לא נמצא בהדבקה ב-VRE .

Arch Intern Med. 2011;171:491-494

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה