בריאות הציבור-קידום בריאות

סוכרוז הינו עדיף על פני מתן לידוקאין מקומי בעת ביצוע בדיקת דם ורידי בילודים (מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר בוצע באופן כפול סמיות ותוך הקצאה אקראית ופורסם בגיליון מרץ של ירחון Pediatrics, עולה כי סוכרוז הינו יעיל יותר בהשוואה ללידוקאין ליפוזומלי לשם הפחתת כאב בעת לקיחת בדיקות מדם ורידי בילודים.

החוקרים מסבירים כי סוכרוז הוכח כמפחית תגובות כאב בתינוקות העוברים בדיקות דם. עם זאת, היעילות היחסית והמשולבת של סוכרוז ולידוקאין ליפוזומלי טרם נבדקה לטענתם. לפיכך, מטרת המחקר הנוכחי הייתה להשוות את היעילות היחסית ל לידוקאין ליפוזומלי, סוכרוז ושילוב של שניהם גם יחד בהפחתת מידת הכאב בתינוקות אשר נולדו במועד. לדברי החוקרים, לפני לקיחת בדיקות סקר מדם ורידי בילודים, הוקצו 330 תינוקות בריאים באופן אקראי לקבלת טיפול מקדים ב-1 גרם של משחת לידוקאין ליפוזומלי מקומית, 2 מ”ל של תמיסת סוכרוז 24% או לחילופין סוכרוז יחד עם לידוקאין ליפוזומלי. הכאב הוערך באמצעות ה-Facial grimacing score (אשר ציונו נע בין 0-100), ובטיחות הטיפול נקבעה על פי תופעות הלוואי שנרשמו ורמות הלידוקאין.

החוקרים מדווחים כי לא נצפה הבדל מובהק במאפייני התינוקות בין הקבוצות השונות. בהשוואה לאלו בקבוצת הלידוקאין הליפוזומלי, הרי שהתינוקות בקבוצת הסוכרוז הראו ציונים נמוכים יותר של מדד ה-FGS (הבדל ממוצע, -27; 95% CI = -36 – -19; p<0.001), וכך היה גם בקבוצת הסוכרוז ולידוקאין (הבדל ממוצע, -23; 95% CI = -31 – -14; p<0.001). לא נצפה הבדל מובהק בהשוואה קבוצת הסוכרוז וקבוצת הסוכרוז ולידוקאין הליפוזומלי (הבדל ממוצע, -5; 95% CI = -13 4; p=0.3).

החוקרים מציינים כי לא נצפו תגובות עוריות מקומיות, וכי פליטות אירעו באותה מידה בין תינוקות שקיבלו סוכרוז ובין אלו שלא קיבלו סוכרוז (1.4% לעומת 2.7%; p=0.22). רמת הלידוקאין הממוצעת בדם הייתה 44.6 ng/mL.

החוקרים מסיקים כי סוכרוז היה יעיל יותר בהוואה ללידוקאין ליפוזומלי לצורך הפחתת כאב במהלך נטילת בדיקות דם ורידיות בילודים. לדבריהם, הוספת לידוקאין ליפוזומלי לסוכרוז לא הביאה לתועלת נוספת בהשוואה לסוכרוז בלבד. בנוסף, הם מזכירים כי לא נצפתה עדות לסיכון כלשהו כתוצאה משימוש בסוכרוז או בלידוקאין ליפוזומלי.

בין מגבלות המחקר הנוכחי מציינים החוקרים את היעדרה של קבוצת ביקורת המבוססת על תרופת דמה, את האפשרות כי כל השיטות להערכת כאב בהן נעשה שימוש לא היו די רגישות לאיתור התועלת האדטיבית של מתן מקומי של משחת הלידוקאין הליפוזומלי, וכן את העובדה כי לא ניתן להכליל מתוצאות המחקר ביחס להקלת כאב הנלווה לפעולות רפואיות אחרות מלבד בדיקת דם ורידית.

שליטה יעילה בכאב נחשבת כיום להיבט חיוני של טיפול באיכות גבוהה בילודים, מסבירים החוקרים. לטענתם, חרף זמינותם הרבה של תכשירים יעילים להפחתת כאב, הרי שישנו תת-טיפול בכאב הנלווה לפעולות רפואיות. הם מוסיפים כי שאלות שנותרו ללא מענה ביחס לפרמקולוגיה של התערבויות להפחתת כאב זוהו כאחת המגבלות העומדות בפני טיפול מיטבי בכאב.

Pediatrics 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה