בריאות הציבור-קידום בריאות

ממצאים פתולוגיים מגלים מגוון של נגעים מוחיים בבסיס דמנציה מסוג אלצהיימר (מתוך כנס AAN ה-63)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי ה-63 של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה (AAN ) עולה כי הפתולוגיה בבסיס דמנציה מסוג אלצהיימר עשויה להיות רחבה יותר מהנהוג לחשוב.

מחקר HAAS (או בשמו המלא Honolulu-Asia Aging Study ) החל בשנת 1991 כמחקר המשך לתוכנית Honolulu Heart Program . במחקר זה בוצעו נתיחות מוחיות לאחר המוות של 427 גברים יפנים אמריקאים, אשר נפטרו בגיל ממוצע של 87 שנים. מתוכם, 211 אובחנו עם דמנציה במהלך חייהם, לרב מסוג אלצהיימר.

דיווח קודם ממחקר HAAS הדגים 5 פתולוגיות שונות שנפלו תחת אבחנה של דמנציה, בין אם בנפרד או כמה יחד. פתולוגיות אלה כללו נגעים של אלצהיימר, כולל neocortical neurofibrillary tangles, neuritic plaques ; אוטמים מיקרווסקולריים, כולל micro-infarcts, lacunar infarcts ; גופיפי Lewy neocortical ; סקלרוזיס hippocampal ; ואטרופיה מוחית כוללת. כל אלה עולים בשכיחות עם העליה בגיל.

במחקר הנוכחי בדקו החוקרים קשר בין אבחנת הדמנציה במהלך החיים של הנבדקים לבין הנגעים המוחיים אשר נצפו בנתיחה לאחר המוות. כמו כן, בחנו החוקרים את ייחודיות הממצאים הקליניים במטופלים עם דמנציה בהם נמצא נגע מסוג אחד בלבד, מקרים “טהורים”. החוקרים מציינים כי כמחצית מהאבחנות הקליניות היו נכונות חלקית או לא נכונות לפי הממצאים הנוירופתולוגיים. אבחנות של דמנציה וסקולרית או Lewy body היו נכונות לרב, בעוד שאבחנת מחלת אלצהיימר נמצאה נכונה רק במקרים בהם היא הוגדרה כסבירה או טהורה. במחצית מהמטופלים עם אבחנה של אלצהיימר לא נמצאו מספיק נגעים המאפיינים את המחלה בכדי לתמוך באבחנה. ברב המטופלים נמצאו ממצאים פתולוגיים נלווים המתאימים לסוגים נוספים של דמנציה.

החוקרים כותבים כי ממצאים אלה מדגימים כי דמנציה הינה מצב מורכב יותר ממה שנהוג לחשוב. נראה כי עם ההזדקנות תהליכים רבים קורים במקביל, ולא ניתן לשים את האצבע על תהליך בודד האחראי על ירידה קוגניטיבית. לכן, על מנת לטפל בדמנציה באופן יעיל, יש צורך להתמקד בכל 5 התהליכים הפתולוגיים, שכן במקרים רבים הם קורים במקביל. יתכן ובעתיד ניתן יהיה לזהות תהליכים אלה באמצעי דימות מתקדמים, דבר שיאפשר טיפול מכוון.

מומחה מהתחום ציין כי ממצאים אלה אינם מבטלים את נכונות האבחנות, אלא מדגימים את מורכבות התהליכים הפתולוגיים בבסיס המחלה. תהליכים רבים מתרחשים במוח המזדקן, אך תפקידם בהתפתחות דמנציה לא בהכרח ברור.

החוקרים מסכימים וכותבים כי אנו יודעים אך מעט על המתרחש במוח. לפי ממצאי המחקר, הפתולוגיה בבסיס מחלת הדמנציה רחבה יותר מהנהוג לחשוב. בשלב זה זיהוי התהליכים הפתולוגיים השונים עשוי לעזור לפיתוח טיפולים יעילים יותר.

American Academy of Neurology (AAN) 63rd Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה