בריאות הציבור-קידום בריאות

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מבוסס אינטרנט במטופלים עם היפוכונדריה נמצא יעיל ועשוי להעלות זמינות לטיפול במטופלים אלה (מתוך Br J Psychiatry)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מרץ של כתב העת British Journal of Psychiatry עולה כי טיפול קוגניטיבי התנהגותי מבוסס אינטרנט במטופלים עם היפוכונדריה נמצא יעיל ועשוי להעלות את זמינות הטיפול במטופלים אלה.

היפוכונדריה הינה מצב נפוץ המאופיין בחרדה חמורה בהקשר לבריאות. המצב עשוי להוביל לפגיעה בתפקוד היומיומי. טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT ) הינו טיפול יעיל בהיפוכונדריה, אך לא נמצא בשימוש מספק. במחקר זה בדקו החוקרים יעילות של טיפול מבוסס אינטרנט, הכולל קשר עם המטפל דרך אי-מייל.

במחקר אקראי מבוקר השתתפו 81 מטופלים עם היפוכונדריה. מתוכם 40 מטופלים השתתפו בתוכנית טיפול מבוססת אינטרנט במשך 12 שבועות, ואילו 41 מטופלים היוו קבוצת ביקורת. תוכנית הטיפול כללה טקסט לסיוע עצמי של 118 עמודים המחולק ל-12 פרקים, אשר ניתן למטופלים באופן הדרגתי. כל פרק מתרכז בנושא אחר וכלל תרגילי בית, בדומה ל-CBT רגיל להיפוכונדריה. בנוסף, תקשרו המטופלים עם הרופא המטפל דרך אי-מייל. מטופלים מקבוצת הביקורת קיבלו נגישות לפורום באינטרנט, בו יכלו לדון בחרדת הבריאות עם מטופלים נוספים. החוקרים עקבו אחר מצב המטופלים בעזרת Health Anxiety Inventory .

המספר הממוצע של הפרקים אשר השלימו המטופלים עמד על 9.1. בסיום הטיפול שני שליש מהמטופלים בקבוצת הטיפול לא ענו יותר על הקריטריונים לאבחון היפוכונדריה (27 מתוך 40, כלומר 67.5%, לעומת 2 מתוך 41, כלומר 4.9% בקבוצת הביקורת). השפעת הטיפול נמשכה במעקב של 6 חודשים. החוקרים מציינים כי שיעור הצלחה זה דומה לשיעורי ההצלחה אשר נמצאו במחקרים אשר העריכו יעילות CBT כטיפול בהיפוכונדריה. הרופאים המטפלים השקיעו בממוצע 5.5 דקות למטופל בשבוע בקבוצת הטיפול. זאת בהשוואה ל-45-60 דקות בשבוע בטיפול פנים מול פנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול בהיפוכונדריה בשיטת CBT מבוססת אינטרנט מהווה הזדמנות טובה להעלות את הנגישות לטיפול במטופלים אלה. אמנם הטיפול נמצא יעיל במחקר זה, החוקרים מציינים כי עדיין מוקדם מדי להכניס טיפול זה כסטנדרט. על מנת לאפשר טיפול מסוג זה יש צורך במערכת ממוחשבת מתאימה, וכן צוות רופאים אשר מוכשרים ל-CBT במקרי חרדה והיפוכונדריה.

Br J Psychiatry. 2011;198:230-236

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה