בריאות הציבור-קידום בריאות

התדרדרות מהירה ביכולת התפקודית מנבאת תוצאות מחלת עורקים היקפיים (J Am Coll Cardiol)

התדרדרות ביכולת התפקודית במהלך שנתיים מנבאת פגיעה גדולה יותר בטווח הארוך בניידות וכן מנבאת תמותה בחולים עם מחלת עורקים היקפיים (PAD, או Peripheral Artery Disease), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Journal of the American College of Cardiology.

החוקרים בחנו ארבעה מדדים של יכולת תפקודית מבחן הליכה בשש דקות, מהירות הליכה במהלך 4 מטרים בקצב רגיל ובקצב המהיר ביותר, וסדרה קצרה של יכולות גופניות בתחילת המחקר וכל שנה למשך שנתיים. מדגם המחקר כלל 440 משתתפים עם PAD. לאחר חציון מעקב של 44.5 חודשים לאחר הערכת השינוי התפקודי, מהתוצאות עלה כי בחולים עם ההתדרדרות הגדולה ביותר במבחן הליכה בשש דקות אובדן הניידות היה גדול יותר, וכך גם שיעורי התמותה מכל-סיבה ושיעורי תמותה קרדיווסקולארית, בהשוואה לאלו עם ההתדרדרות הקטנה ביותר במרחק הליכה לשש דקות. תוצאות דומות תועדו עם מהירות הליכה לארבעה מטרים, והתדרדרות מהירה יותר בכל אחת מהבדיקות האחרות לוותה בעליה בסיכון לאובדן ניידות.

החוקרים מציינים כי מדדי תפקוד אלו הינם מדדים מהימנים, הערכה אובייקטיבית של תפקוד הגפיים התחתונות שניתן לערוך במרפאה. על-בסיס ממצאים אלו רופאים יכולים להתבסס על בדיקות שנתיות להערכת היכולת התפקודית במהלך שנתיים ולזהות חולים עם PAD בסיכון מוגבר לתמותה ופגיעה בניידות.

J Am Coll Cardiol 2011; 57:96270

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה