בריאות הציבור-קידום בריאות

קיצור משך הזמן מהדלת למחט מפחית שיעורי תמותה עקב שבץ מוחי (Circulation)

רה-פרפוזיה במקרים של שבץ מוחי חריף לעיתים קרובות לא נעשית באופן מהיר דיו, כך מאשר מחקר חדש. חוקרים מדווחים כי פחות משליש מהחולים המטופלים ב-tPA תוך-ורידי קיבלו את הטיפול בתוך השעה המומלצת ע”י ההנחיות הנוכחיות.

החוקרים מצאו כי עם עבור כל קיצור של 15 דקות בזמן מהדלת למחט, חלה ירידה של 5% בסיכויים לתמותה באשפוז, וממצאים אלו היו מובהקים סטטיסטית. בנוסף, דימום תוך-גולגולתי סימפטומטי היה פחות נפוץ בחולים שטופלו בתוך השעה המומלצת, בהשוואה לאלו שטופלו מאוחר יותר (4.7% לעומת 5.6%, p<0.0017).

מדגם המחקר כלל למעלה מ-25,500 חולים עם שבץ איסכמי שטופלו בתוך שלוש שעות מהופעת התסמינים. החולים גויסו מלמעלה מ-1000 בתי חולים שלקחו חלק בתכנית Get With The Guidelines. מטרת התכנית היא לסייע לבתי חולים לשפר את תוצאות הטיפול בשבץ מוחי.

החוקרים מצאו כי הזמן מהדלת למחט היה בגבולות השעה המומלצת ב-27% חולים בלבד. העובדה שגם בבתי חולים אלו קיים קושי בהקפדה על ההמלצות קוראת להגברת תשומת הלב לבעיה.

מהתוצאות עולה כי שיעור הטיפולים המוצלחים בתוך מסגרת הזמן השתפר באופן מתון בלבד ב-6.5 השנים האחרונות מ-19% בשנת 2003 ל-29% בשנת 2009. החולים שהיו צעירים יותר, זכרים, ולבנים וללא שבץ מוחי היו בעלי הסיכוי הגבוה ביותר לקבלת טיפול בתוך חלון הזמן המוגדר.

החוקרים מדווחים כי בבתי חולים עם נפח שנתי גבוה יותר של חולים עם שבץ מוחי היו בעלי סיכויים גבוהים יותר למתן הטיפול במהירות. מכאן עולה כי ניסיון רב יותר מתורגם לתוצאות טובות יותר.

Circulation

לידיעה במדסקייפ


הערת מערכת:

אתם מוזמנים לעיין בסקר NASIS בישראל, המציג בין היתר את הממצאים אודות זמן הגעה.


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה