בריאות הציבור-קידום בריאות

אירועים הקשורים להתאבדות בחולים המטופלים בתרופות אנטי-אפילפטיות/ דר’ רויטל גנדלמן-מרטון

רקע

מטה-אנליזה קודמת של נתונים ממחקרים קליניים הראתה קשר בין תרופות אנטי-אפילפטיות ואובדנות (מחשבות אובדניות, התנהגות אובדנית, או שניהם).

במחקר זה נעשה שימוש בנתונים תצפיתיים על מנת לבדוק את הקשר בין שימוש/העדר שימוש בתרופות אנטי-אפילפטיות לבין אירועים הקשורים להתאבדות, כולל ניסיונות אובדניים והתאבדויות, בחולים עם אפילפסיה, דיכאון, או מחלה ביפולרית.

שיטות

הנתונים נאספו כחלק מהטיפול הקליני בחולים המייצגים את האוכלוסייה הכללית באנגליה כדי לזהות חולים עם אפילפסיה, דיכאון או מחלה ביפולרית ולקבוע האם הם נוטלים תרופות אנטי-אפילפטיות. הוערך שיעור היארעות אירועים הקשורים להתאבדות ובאמצעות רגרסיה לוגיסטית חושבו הסיכונים לאירועים אלה תוך התחשבות בגורמים מתערבים.

תוצאות

באוכלוסיית מחקר של 5,130,795 חולים, היארעות אירועים הקשורים להתאבדות ל- 100,000 שנות- אדם היתה 15 בקרב חולים ללא אפילפסיה, דיכאון, מחלה ביפולרית, או טיפול בתרופות אנטי-אפילפטיות, 38.2 בקרב חולים עם אפילפסיה שלא טופלו בתרופות אנטי-אפילפטיות, 48.2 בקרב חולים עם אפילפסיה שטופלו בתרופות אנטי-אפילפטיות, 129.1 ו- 3 . 177 בהתאמה בחולים עם דיכאון ובלי / עם טיפול בתרופות אנטי-אפילפטיות, 215 ו – 441.3 בחולים עם מחלה ביפולרית ובלי/עם טיפול בתרופות אנטיאפילפטיות, ו- 171.2  ו- 249.7 בחולים עם אפילפסיה ודיכאון ובלי/עם טיפול בתרופות אנטיאפילפטיות. בניתוחים מותאמים, שימוש בתרופות אנטי-אפילפטיות לא היה קשור עם עליה בסיכון לאירועים הקשורים להתאבדות בקרב חולים עם אפילפסיה או עם מחלה ביפולרית אך היה קשור באופן משמעותי עם עליה בסיכון בקרב חולים עם דיכאון או באלה ללא אפילפסיה, דיכאון או מחלה ביפולרית. 

מסקנות

שימוש בתרופות אנטי-אפילפטיות אינו קשור עם עליה בסיכון לאירועים הקשורים להתאבדות בקרב חולים עם אפילפסיה, אך קשור עם עליה  בסיכון לאירועים אלה בקרב חולים עם דיכאון ובקרב חולים ללא אפילפסיה, דיכאון או מחלה ביפולרית.


Arana A, Wentworth CE, Ayuso-Mateos JL, Arellano FM. Suicide-related events in pateit streated with antiepileptic drugs. N Engl J Med 2010;353:542-51.


הצעות לקריאה נוספת:

Bell GS, Mula M, Sander JW. Suicidality in people taking antiepileptic drugs: what is the evidence? CNS drugs 2009;23:281-92.

Nilsson L, Ahlbom A, Fahraman BY, Asberg M, Tomson T. Risk factors for suicide in epilepsy: a case control study. Epilepsia 2002;43:644-51.

Qin P, Xu H, Laursen TM, et al. Risk for schizophrenia and schizophrenia-like psychosis among patients with epilepsy: population based cohort study. BMJ 2005;331:23.

Patorno E, Bohn RL, Wahl PM, et al. Anticonvulsant medications and the risk of suicide, attempted suicide, or violent death. JAMA 2010;303:1401-9.

Christensen J, Vestergaard M, Mortensen PB, et al. Epilepsy and risk of suicide: a population-based case-control study. Lancet Neurol 2007;6:693-8.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה