בריאות הציבור-קידום בריאות

עישון מוריד סיכוי לתגובה טובה לטיפול ב-Rheumatoid Arthritis (מתוך Arthritis Rheum)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של כתב העת Arthritis and Rheumatism עולה כי עישון מוריד בחצי את הסיכוי לתגובה טובה לטיפול ב-rheumatoid arthritis (RA) מוקדם.

החוקרים השתמשו בנתונים ממחקר Epidemiological Investigation of Rheumatoid Arthritis (EIRA) ועקבו אחר 1430 חולים עם RA מוקדם. מתוכם, 873 החלו טיפול מונותרפי ב-MTX ו-535 המשיכו עם טיפול במעכבי TNF . התגובה לטיפול נמדדה לפי קריטריונים של European League Against Rheumatism לאחר 3 חודשים מתחילת הטיפול. החוקרים בדקו השפעת עישון בהווה או בעבר על התגובה לטיפול.

בהשוואה למטופלים שמעולם לא עישנו, למעשנים בהווה היה סיכוי נמוך יותר לתגובה טובה לטיפול לאחר 3 חודשים מתחילת הטיפול ב-MTX (תגובה טובה של 27% לעומת 36%, P=0.05 ) וכן לאחר 3 חודשים מתחילת הטיפול במעכבי TNF (תגובה טובה של 29% לעומת 43%, P=0.03 ). לאחר ניתוח נתונים רב-משתנים (אשר כלל גורמים קליניים, סרולוגיים וגנטיים), הקשר ההפוך בין עישון לבין תגובה לטיפול נשמר (יחס סיכויים מתוקנן OR של 0.6 לתגובה ל-MTX , יחס סיכויים מתוקנן של 0.52 לתגובה למעכבי TNF ). הקשר נשמר גם במעקב ממושך יותר.

עישון בעבר לא השפיע על התגובה לטיפול ב-MTX או במעכבי TNF . לא נמצא קשר בין מספר הסיגריות ביום לבין הירידה בתגובה לטיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם RA מוקדם עישון בזמן טיפול מוריד את הסיכויים לתגובה טובה לטיפול ב-MTX ובמעכבי TNF בכ-50%. על כן, יש מקום לעידוד חולים חדשים להפסקת עישון, לפחות בזמן הטיפול.

Arthritis Rheum. 2011;63:26-36

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה