בריאות הציבור-קידום בריאות

דר’ ולדן הכריזה: השם העברי למחלת הריאות הקטלנית copd (גורם התמותה מספר 4 בעולם): ‘חסמת הריאה’

ממציאת השם: מעשנת לשעבר שהפסיקה לעשן. זכתה בטיסה בכדור פורח !

החל מהיום, במהלך חודש ימים, יערוך צוות מכון הריאות בבית החולים בדיקות תפקודי ריאה בחינם לעוברי אורח ויחלק מידע על נזקי העישון.

היום, 15.11.10, הוכרז בבית החולים ‘קפלן’ השם העברי החדש של מחלת הריאות הקטלנית  copd , גורם התמותה מספר 4 בעולם, שמעתה ייקרא ‘חסמת הריאה’.  יום המודעות, בהשתתפותה של הבלשנית ד”ר צביה ולדן,  פתח חודש מודעות בבית החולים ‘קפלן’ ובו יתקיימו בדיקות ריאה מיוחדות לקהל הרחב.

האירוע נערך ע”י מכון הריאות בקפלן, בראשותו של ד”ר גרשון פינק, בשיתוף איגוד רופאי ריאות בישראל ועמותת “לנשום” (העמותה הישראלית לאסתמה וCOPD ).  החל מהיום יערוך צוות מכון הריאות בבית החולים בדיקות תפקודי ריאה בחינם לעוברי אורח ויחלק מידע על נזקי העישון.

ממציאת השם, סיגל שכטר, בת 47 בעוד שבוע, משמשת כאדריכלית פנים, אמרה כי מדובר בסגירת מעגל. “סבא שלי היה חלוץ והיה בין מקימי קיבוץ בית אורן שהחליטו לדבר רק עברית. אני הייתי הנכדה הראשונה שלו והוא לימד אותי שמות של צמחים ובעלי חיים. הרגשתי שהוא שתל בי זרע שנבט יותר מאוחר. המצאת השם היא לזכרו”. סיגל אמרה כי עישנה הרבה מאוד שנים ולאחר שנודעו לה נזקי העישון היא הפסיקה לעשן ב- 20 ליוני 2010.  סיגל קיבלה שובר לטיסה בכדור פורח, כסמל לתקווה של חולי ה COPD .

ד”ר פינק, מנהל מכון הריאות בבית החולים ‘קפלן’, הסביר כי מחלת ה COPD הינה קטלנית ביותר ופוגעת בתפקוד היומיומי של החולה, אולם ניתן כיום, בעזרת טיפול מתקדם, המותאם לכל חולה וחולה, לשפר את איכות חיי החולים ב COPD ולהרחיק אותם מסכנת חיים. “מדובר במחלה עם מודעות נמוכה וחשיבות עצומה, ולכן חייבים לקדם את המודעות ולאבחן מוקדם ככל שניתן ע”י בדיקה פשוטה ולא פולשנית”, הוא מסביר.

איילת השחר וולף, יו”ר עמותת ‘לנשום’, הפועלת למען חולי האסתמה וה-COPD , אמרה כי גורמי הסיכון למחלה תלויים בגורמים התנהגותיים אך גם סביבתיים כמו עישון או זיהום אויר תעסוקתי או סביבתי. “אנו קוראים לאנשים הסבורים שהם עלולים להיכלל בקבוצת הסיכון לבוא ולהיבדק בימי האבחון המיוחדים בקפלן. אני פונה למקבלי ההחלטות במדינת ישראל לעשות כל מאמץ על מנת להפחית את שיעור התמותה מהמחלה ע”י תשומת לב מרבית לטיפולים שיעמדו לרשות החולים”, היא סיכמה.

האם את/ה חולה ב copd ? דר’ פינק מסביר על מחלת ה COPD   ומציג שאלות שיסייעו לך לדעת  האם אתה נמצא בקבוצת סיכון ומומלץ שתבצע את הבדיקה בימים המפורטים:

מהי COPD ? COPD Chronic Obstructive Pulmonary Disease ובעברית “מחלת ריאות חסימתית כרונית” היא מחלה חשוכת מרפא הנגרמת מעישון ומחשיפה לזיהום סביבתי. המחלה מתחילה להתפתח בגופם של החולים בהיותם בני 30 40, וגורמת לירידה הדרגתית בתפקוד הריאות. סימן ההיכר הראשון של המחלה הם קשיי נשימה הולכים וגוברים, המקשים על ביצוע פעולות פשוטות כמו צחצוח שיניים. סימנים נוספים הם שיעול תכוף ופליטת כיח. על פי המלצת איגוד רופאי הריאות על כל מעשן, מעשן לשעבר, או אנשים שנחשפו לזיהום סביבתי אינטנסיבי, לבצע בדיקת תפקודי ריאות לגילוי מוקדם של המחלה. גילוי מוקדם מונע את התדרדרות המחלה באופן בלתי הפיך. הפסקת עישון וחשיפה למזהמים ונטילת טיפול תרופתי מתאים בולמת את התפתחות המחלה ומקלה על התסמינים.

COPD קטלנית יותר מסרטן

91% מהישראלים אינם יודעים, כי מחלת הCOPD  הינה בין גורמי התמותה המובילים בעולם. רק 45% מהמעשנים מכירים את מחלת ה-COPD , בפערים ניכרים אחרי סרטן, מחלות לב, איידס ושבץ מוחי ורק 9% מהמעשנים יודעים שהמחלה הורגת. ממצאים אלו עולים מסקר שבחן את מידת המודעות למחלת ה COPD , ביחס למחלות אחרות, הנחשבות לנפוצות וקטלניות, בעיני הציבור הרחב. הסקר נערך ע”י  מרקט ווטש, בקרב 500 נדגמים, המהווים מדגם ארצי מייצג, של האוכלוסייה הבוגרת היהודית בישראל.

השאלות הבאות יסייעו לך לגלות האם את/ה בקבוצת סיכון ל- COPD

האם הנך מעשן, או נהגת לעשן בעבר ?

האם הנך מבוגר מגיל 40 ?

האם אתה משתעל מדי יום ביומו ?

האם אתה פולט ליחה כל יום ?

האם אתה סובל מקוצר נשימה, חמור מבני גילך ?

אם השבת על 3 מהתשובות בחיוב, אתה נמצא בקבוצת סיכון ל-COPD  ,כדאי שתיבדק בבדיקת תפקודי ריאות, המבוצעת בכל קופות החולים

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה