בריאות הציבור-קידום בריאות

תוסף DHA עשוי לשפר את הזיכרון והתפקוד הקונגיטיבי במבוגרים עם ליקוי קוגניטיבי קל (מתוך Alzheimer’s & Dementia)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון נובמבר 2010 של ה- Alzheimer’s & Dementia עולה כי בקרב מבוגרים עם ליקוי קוגניטיבי קל, נמצא קשר בין נטילת תוסף Docosahexaenoic acid (DHA) ממשפחת האומגה-3, ובין שיפור בזיכרון ובתפקוד הקוגניטיבי.

המימון למחקר התקבל מחברת Martek Biosciences Corporation, המייצרת את תוסף ה-DHA.

החוקרים כותבים כי Docosahexaenoic acid (DHA) מעורב בתפקוד העצבי. בעבודות קודמות נמצא קשר בין ירידה ברמות DHA בפלסמה ובין ירידה קוגניטיבית בקשישים בריאים ובחולי אלצהיימר. כמו כן, קיים קשר בין צריכה גבוהה יותר של DHA ובין ירידה בסיכון למחלת אלצהיימר. עם זאת, עד כה לא נבדקה ההשפעה של נטילת תוסף DHA על הירידה הקוגניטיבית הקשורה לגיל.

זהו מחקר קליני רב-מרכזי, אקראי, מבוקר ע”י פלסבו וכפול סמיות, שכלל 485 משתתפים בריאים בגיל 55 שנה ומעלה. לכל המשתתפים היו תלונות סובייקטיביות על ירידה בזיכרון ובבדיקה נמצא ליקוי קוגניטיבי קל.

ציון ה- Mini-Mental State Examination (MMSE) של המשתתפים היה גבוה מ-26, וציון הזיכרון הלוגי (בסולם ה- Wechsler Memory Scale III) היה שווה או גבוה מסטיית תקן אחת מתחת למבוגרים צעירים.

החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי לקבלת תוסף DHA פומי במינון 900 מ”ג/יום או לקבלת פלסבו למשך 24 שבועות. יעד המחקר העיקרי היה תוצאות מבחן ה- CANTAB Paired Associate Learning (PAL), הבודק זיכרון לימודי ואפיזודי.

מתוצאות המחקר עולה כי בקבוצת ה-DHA נצפו פחות טעויות במבחן ה-PAL לאחר 24 שבועות טיפול, לעומת קבוצת הביקורת (p=0.03). החוקרים מוסיפים כי במחקר נמצא קשר בין נטילת תוסף DHA ובין שיפור בציון ה- Verbal Recognition Memory לעומת פלסבו (p=0.02), אך לא נמצא קשר בין DHA ובין שיפור בזיכרון העבודה או בתפקודים הניהוליים.

החוקרים מציינים כי בקבוצת הטיפול נמדדה עלייה ברמות ה-DHA בפלסמה, שהתאימה לשיפור בציוני ה-PAL. הם מדגישים כי לא נצפו תופעות לוואי חמורות הקשורות לטיפול.

לדברי החוקרים, השיפור בציון ה-PAL שנצפה בקבוצת ה-DHA מתאים לתפקוד קוגניטיבי של אנשים צעירים יותר ב-3 שנים.

לאור תוצאות הם מסכמים כי נמצא קשר בין נטילת תוסף DHA במינון 900 מ”ג/יום למשך 24 שבועות, ובין שיפור בתפקודי הזיכרון והלמידה במבוגרים.

Alzheimers Dement. 2010;6:456-464

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה