בריאות הציבור-קידום בריאות

הבסיס הגנטי של חומרת תסמיני הכמיהה לטבק בעת גמילה מעישון (מתוך הכנס השנתי ה-60 של American Society of Human Genetics)

חוקרים מצאו קשר בין וריאנטים בגן GALR1 (Galanine Receptor) ובין תסמיני גמילה מטבק. מהמחקר החדש עולה כי וריאציות ב-SNP (Single Nucleotide Polymorphism) rs2717162 של GALR1 קשורות בחומרת תסמיני הכמיהה לטבק הגמילה מטבק בקרב מעשנים המנסים להפסיק לעשן.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גלאנין הינו נוירוטרנסמיטור במוח, הקשור בתפקוד הלמידה והזיכרון, אכילה וכאב. ממודלי של בעלי חיים עולה כי הקולטן לגלאנין משפיע על התנהגויות המתאימות להתמכרות. למרות שמרכיבים רבים בתלות בניקוטין, עישון טבק והתנהגויות נלוות, נבחנו לעומק, מעט מחקרים גנטיים בחנו את הבסיס הגנטי לתסמיני הכמיהה בעת גמילה מטבק.

לדברי החוקרים, כאחד מכל חמישה מבוגרים בארה”ב מעשן באופן קבוע. כ-43% מהם ניסו להפסיק לפחות פעם אחת בשנה החולפת. עוצמת חומרת הכמיהה לטבק משפיעה על הנטייה לשוב ולעשן.

מדגם המחקר כלל 590 משתתפים עם תלות בניקוטין, כפי שהוגדרה לפי ה-DSM-IV. המשתתפים גויסו ממחקרים להפסקת עישון. הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 42.9 שנים, 47.8% היו גברים.

החוקרים בחנו 26 גנים מועמדים לניתוח, כולל 146 SNP, על-בסיס עדויות קודמות בספרות הרפואית אודות קשר עם תלות בניקוטין.

כמיהה לטבק הוגדרה באמצעים התנהגותיים, כולל מדד Minnesota Withdrawal Scale, הכולל הערכה של כמיהה; מדד Fagerstrom Test for Nicotine Dependence; ושאלות בנוגע למספר הסיגריות שעישנו בכל יום והגיל בו המשתתפים עישנו לראשונה.

SNP יחיד בגן GALR1 היה קשור באופן משמעותי עם עוצמת הכמיהה לטבק במדגם כולו ובקבוצה ספציפית במדגם של אמריקאים ממוצא אירופאי. בקרב משתתפים עם גנוטיפ TT או TC ב-rs2717162 תועדו ציונים גבוהים יותר משמעותית להערכת כמיהה לפי סולם Minnesota Withdrawal Scale, בהשוואה למשתתפים עם גנוטיפ CC.

לדברי החוקרים ייתכן כי קיימת השפעה של דופמין. ניתן לשער כי גלאנין (הגן שנמצא כקשור לכמיהה) עשוי להפחית את רמות דופמין ובכך להשפיע על הכמיהה.

בנוסף, החוקרים מצאו 40 SNP בעלי קשר נומינאלי לתלות בניקוטין, כמיהה, או תסמיני גמילה. שניים מהם היו ב-CHRNA5 ובמחקרים קודמים היו קשורים בפנוטיפים של תלות בניקוטין. לפיכך, הממצאים החדשים עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים להערכת קשר בין תלות בניקוטין ובין CHRNA5 וכן זיהו קשר בין וריאנטים בגן GALR1 ובין חומרת הכמיהה במעשנים המנסים להפסיק לעשן.

החוקרים טוענים כי לממצאים חשיבות רבה, ובמידה ומחקרים נוספים יאשרו אותם, אזי ניתן יהיה לסייע במניעת הישנות וחזרה לעישון, שכן הסברה היא כי ע”י הקלה על הכמיהה לטבק ניתן יהיה להפחית את הסיכון להישנות וחזרה לעישון.

American Society of Human Genetics 60th Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה