בריאות הציבור-קידום בריאות

האם דום נשימה חסימתי בשינה מעלה את הסיכון למחלת לב כלילית? (מתוך כנס ה-ERS)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות ראשוניות של מחקר שהוצג בכנס ה- European Respiratory Society בחודש ספטמבר 2010, עולה כי נמצא קשר בין דום נשימה חסימתי בשינה (Obstructive Sleep Apnea, OSA) ובין סיכון מוגבר למחלת לב כלילית. לדברי החוקרים, OSA עלול להגביר את הסיכון למחלת לב כלילית אף יותר מגורמי סיכון ידועים, דוגמת השמנה, סוכרת, עישון ויתר לחץ דם.

החוקרים מציינים כי כי עד כה נערכו מעט מחקרים אקראיים מבוקרים לבדיקת הקשר בין מחלת לב כלילית ובין OSA.

מחקר ה- Randomized Intervention with CPAP in Coronary Artery Disease and Sleep Apnoea (RICCADSA) הינו מחקר שוודי, אשר החל בשנת 2005 ונמשך בימים אלו. מטרת המחקר הייתה להעריך את ההשפעה של טיפול ב- Continuous positive airway pressure (CPAP)במטופלים עם OSA אשר עברו רה-ווסקולריזציה בשל מחלת לב כלילית.

המחקר כלל משתתפים שעברו רה-ווסקולריזציה בשל מחלת לב כלילית, עם וללא OSA. החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי ל-4 קבוצות: משתתפים עם OSA ללא ישנוניות המטופלים ב-CPAP, משתתפים עם OSA ללא ישנוניות שמקבלים טיפול אחר, משתתפים עם תסמונת OSA (הכוללת גם ישנוניות במהלך היום) המטופלים ב-CPAP, ומשתתפים עם מחלת לב כלילית ללא OSA.

החוקרים מדווחים כי השכיחות של OSA הייתה 64% במשתתפים עם מחלת לב כלילית. לצורך השוואה, הם מציינים כי יתר לחץ דם נצפה בשכיחות של 58% והשמנה בשכיחות של 28% באוכלוסיה זו.

הם מפרטים כי בהשוואה למשתתפים עם מחלת לב כלילית ללא OSA, משתתפים עם מחלת לב כלילית ו-OSA היו מבוגרים יותר (64 שנה לעומת 62 שנה, p=0.011), בעלי מדד מסת גוף גבוה יותר (29.4 ק”ג/מ2 לעומת 25.5 ק”ג/מ2, p=0.001), בעלי רוב גברי (61% לעומת 48%, p=0.029), שיעור סוכרת גבוה יותר (25% לעומת 13%, p=0.013), שיעור פרפור פרוזדורים גבוה יותר (20% לעומת 9%, p=0.019) ושיעור השמנת יתר גבוה יותר (33.7% לעומת 5.95%).

במחקר נמצא קשר בין 2 צורות ה-OSA (עם וללא ישנוניות) ובין סיכון מוגבר למחלת לב כלילית. לא נצפו הבדלים במחלות הרקע בין 2 צורות ה-OSA, פרט להשמנת יתר, שהייתה שכיחה יותר במטופלים עם OSA ללא ישנוניות (43.3% לעומת 27.9%, p=0.002).

לאחר שנת מעקב אחת, נמצא כי ההיענות לטיפול ב-CPAP הייתה 70% במשתתפים עם מחלת לב כלילית ותסמונת OSA, ו-60% במשתתפים עם OSA ללא ישנוניות.

המחקר צפוי להסתיים בשנת 2012, אז מקווים החוקרים לקבוע האם CPAP עשוי לשמש כטיפול לא-תרופתי בחולים עם מחלת לב כלילית ו-OSA. בשלב זה בוחנים החוקרים את ההשפעה של CPAP על היארעות אירועים לבביים, כולל רה-ווסקולריזציה, אוטם לבבי, שבץ ותמותה קרדיווסקולארית במשך 3 שנים.

בדיון שנערך בכנס ציין מומחה מהתחום כי בעבר נמצא קשר בין OSA ובין מחלת לב כלילית, אך בשלב זה לא ברור האם טיפול ב-OSA מצמצם את הסיכון הקרדיווסקולארי. לדבריו, זהו אחד המחקרים הראשונים שעוסק בשאלה זו, ויש להמתין לתוצאות הסופיות.

מתוך כנס ה-European Respiratory Society (ERS) 2010 .

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה