בריאות הציבור-קידום בריאות

הסיכון הכרוך בהערכת גיל ההיריון של בנות באמצעות בדיקת אולטרה-סאונד (Epidemiology)

חוקרים משבדיה מדווחים כי הערכת גיל ההיריון של תינוקות-בנות באמצעות בדיקת אולטרה-סאונד כרוכה בסיכון לסיבוכים ואף תמותה. לדבריהם, עד שליש ממקרי לידות-מת של בנות שנולדו לאחר המועד עשויים לנבוע מאי-דיוק בהערכות אלו.

החוקרים כותבים כי משנות התשעים המוקדמות של המאה הקודמת רופאים החלו להיעזר במדדי אולטרה-סאונד בטרימסטר השני בכדי לקבוע את גיל העובר ולהעריך את מועד הלידה הצפוי. עם זאת, עוברים ממין נקבה, אפילו בתום הטרימסטר הראשון, קטנים מעוברים ממין זכר, ולכן עלולים לקבוע כי גיל ההיריון של עוברים ממין נקבה צעיר מכפי שהוא באמת, כאשר נשענים על מדדי בדיקת אולטרה-סאונד.

החוקרים בחנו את הנתונים ממאגר Swedish Medical Birth Register בין 1973-1978, כאשר רופאים קבעו את גיל העובר על-בסיס תאריך הווסת האחרון של האישה, ובין השנים 1995-2007, כאשר נעזרו בבדיקת אולטרה-סאונד. הם בחנו את ההבדלים בין מיני העוברים שנולדו לאחר 39-43 שבועות היריון במהלך שתי תקופות הזמן.

בתקופת הזמן הראשונה, שכללה קרוב ל-430,000 לידות, לא תועדו הבדלים בין המינים בקביעת גיל ההיריון בעת הלידה, ולמעשה סיבוכים היו נפוצים יותר בבנים.

באשר לקרוב ל-770,000 לידות במהלך התקופה השנייה, היחס בין בנים לבנות עלה באופן קבוע עם גיל ההיריון, ממצא שעשוי היה להצביע על כך שהערכת גיל ההיריון בעזרת בדיקת אולטרה-סאונד מפחיתה את הסיכון ללידה לאחר-המועד של בנות. עם זאת, החוקרים מצאו כי שיעור הסיבוכים היה גבוה יותר משמעותית בבנות בהשוואה לבנים במהלך תקופת הזמן השנייה, עדות לכך שהריונות לאחר המועד עם בנות פשוט לא זוהו בהערכת גיל ההיריון על-בסיס בדיקת אולטרה-סאונד, מאחר שהבנות היו קטנות יותר.

הטעות השיטתית בסיווג גודל תינוקות בנות הוביל לעליה בסיכון ללידה מאוחרת מאוד של בנות, על כל הסיכונים הכרוכים בלידה זמן רב לאחר המועד.

במהלך תקופת הזמן השנייה, הסיכון ללידת-מת בקרב בנות היה גבוה ב-60% בהשוואה לבנים, והסיכון לאספירציה של מקוניום היה גבוה יותר ב-40% בקרב בנות.

על-בסיס ממצאים אלו, החוקרים קוראים לבסס את הערכת גיל ההיריון על תאריך הווסת האחרון של האישה, וכן על מדדי בדיקת אולטרה-סאונד.

Epidemiology. Posted online August 27, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה