בריאות הציבור-קידום בריאות

חומרת אקנה עשויה להסביר מחשבות אובדניות במתבגרים (מתוך ה- Journal of Investigative Dermatology)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון Journal of Investigative Dermatology, עולה כי מתבגרים מבוגרים יותר עם אקנה חמור הינם בעלי מחשבות אובדניות בשיעור של פי 2 בהשוואה לאלו עם אקנה מינימאלי או כלל ללא אקנה.

לדברי החוקרים, מחשבות אובדניות ודיכאון שנקשרו בעבר לתרופות נגד אקנה, ובאופן ספציפי ל- isotretinoin, עשויות לנבוע, למעשה, מחומרת המחלה ומן העומס הפסיכולוגי הכרוך בה.

במחקר הנוכחי נמצא כי 25.5% מן הבנות ו 22.6% מן הבנים בני 18 או 19 שנים עם אקנה חמור חושבים על התאבדות, בהשוואה ל- 11.9% מן הבנות ו 6.3% מן הבנים עם אקנה מינימאלי או כלל לא אקנה.

החוקרים מסבירים כי אקנה נמצא באופן שכיח בשלבים מאוחרים של גיל ההתבגרות וכרוך בבעיות חברתיות ופסיכולוגיות.  תופעות לוואי, הכוללות מחשבות אובדניות, שיוחסו לטיפול באקנה, עשויות לשקף את העומס של אקנה משמעותי ולאו דווקא את השפעות התרופות.

החוקרים מציינים כי מידע ממחקרים אודות קשר בין שימוש בתרופה isotretinoin ובין מחשבות אובדניות אינו עקבי, וכאשר שוקלים את ההשפעות הנפשיות השליליות של isotretinoin, יש לשקול מנגד גם את השפעתו של אקנה קשה על בריאותם הנפשית של מתבגרים.

מראה העור חשוב לאינטראקציות חברתיות ולהערכה עצמית.  אקנה מהווה את מחלת העור הנראית הנפוצה ביותר במתבגרים, ועל כן חשוב, לטענת החוקרים, לחקור את הקשר בין אקנה, תפקוד חברתי ומחשבות אובדניות.

על מנת לחקור את הקשר האפשרי, החוקרים גייסו 3,775 מתבגרים מבוגרים למחקר חתך שביצעו.

מתוך כלל המשתתפים, ל- 493 (13.5%) היה אקנה חמור.  ההימצאות בבנים הייתה 14.4% ובבנות 12.8%.

ההימצאות הכללית של מחשבות אובדניות הייתה 10.9%.  מחשבות אובדניות נצפו בשיעור גבוה יותר באופן מובהק בקרב אלו עם אקנה ניכר בהשוואה לאלו עם מחלה פחות משמעותית (יחס סיכויים מותאם, 1.80; 95% CI, 1.30 – 2.50).

כמו כן, מצאו החוקרים כי מתבגרים משני המינים עם אקנה חמור היו מועדים יותר באופן משמעותי לדווח על הפרעות נפשיות, בהתאם לשאלון ה- Strengths and Difficulties Questionnaire, בהשוואה למשתתפים עם אקנה פחות ניכר (יחס סיכויים, 2.25; 95% CI, 1.69 – 3.00).

פגיעה חברתית הייתה נפוצה יותר ככל שהאקנה היה חמור יותר, וניתוח הדגים כי מתבגרים עם אקנה ניכר היו בעלי פחות קשרים חברתיים ושגשגו פחות בבתי הספר.  כמו כן הם דיווחו פחות על קשרים חברתיים או יחסי מין.

החוקרים מסכמים כי ממצא רלוונטי בייחוד הינו השיעור הגבוה ב- 80% של מחשבות אובדניות בקרב אלו עם אקנה ניכר בהשוואה לאלו עם אקנה פחות משמעותי, שאינו תלוי בתסמיני דיכאון, מוצא, מצב סוציו אקונומי.

J Invest Dermatol.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה