בריאות הציבור-קידום בריאות

האם הודעת טקסט יומית למכשיר הסלולארי עשויה לסייע לנשים להקפיד על נטילת גלולות למניעת היריון? (מתוך Obstetrics and Gynecology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ספטמבר של ירחון Obstetrics and Gynecology עולה כי נראה שהודעות טקסט לטלפון הסלולארי, והצפצוף או הרטט הנלווה להן, אינם מסייעים לנשים לזכור ליטול את הגלולה למניעת היריון.

החוקרים מציינים כי ממצאיהם עשויים להיות מפתיעים עבור חלק מהקלינאים אשר ראו לדבריהם את התועלת של השימוש בתזכורות בהודעות טקסט במגוון הקשרים, החל מהקפדת הטיפול במשאף בילדים חולי אסתמה וכלה בשימוש בקרם הגנה מפני השמש במשתזפים. מומחה בתחום אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים מציין כי הופתע בעבר לגלות עד כמה עשויות להשפיע תזכורות בהודעות טקסט, ועד כמה הן פשוטות ליישום.

מאחר ואי נטילת גלולה למניעת היריון אחראית לכאחד מכל חמישה מבין 3.5 מיליון ההיריונות שאינם מתוכננים בארצות הברית, מדווחים החוקרים, קיוו במחקרם זה כי הודעות טקסט תתגלנה כמועילות בצמצום התופעה.

לשם כך, הוקצו אקראית 82 נשים המתחילות שימוש בגלולות למניעת היריון, בגיל ממוצע של 22 שנים, לקבל תזכורת יומית בהודעת טקסט למכשיר הסלולארי המזכירה להן ליטול את הגלולה, או לחילופין שלא לקבל תזכורת כזו אלא עידוד בתחילת המחקר לעשות שימוש בשיטותיהן הפרטיות על מנת לזכור את נטילתן היומיומית.

במהלך שלושת חודשי המחקר, הנשים בשתי הקבוצות שכחו ליטול בממוצע כחמש גלולות בחודש, כפי שתועד באמצעות מכשירי ניטור אלקטרוניים על גבי החפיסה. למרבה המזל, אף אחת מהנשים במחקר לא הרתה, מדווחים החוקרים.

בשתי קבוצות המחקר, שיעור הגלולות שפוספסו עמד על ערך כפול כמעט בהשוואה לכפי שהוערך במחקר קודם בנושא, מציינים החוקרים, ובכך רומזים כי יתכן וקיימת הערכת יתר של ההיענות של נטילת גלולות באוכלוסייה הכללית.

החוקרים מסבירים כי נשאלת השאלה מדוע לא נצפה הבדל בין הקבוצות במחקרם זה, ובמיוחד לאור העובדה כי הנשים בקבוצת התזכורות חשו כי הן מועילות. הם מציעים כי יתכן ושיטות חלופיות לזכור את נטילת הגלולה, בהן עשו שימוש 68% מהמשתתפות בקבוצת הביקורת, מילאו תפקיד בהקשר זה.

גלולות פומיות למניעת היריון הינן יחודיות בכך שנשים המתחילות ליטול אותן בדרך כלל בעלות מניע להשפעתן הרצויה, מציינים החוקרים אשר עמדו קודם לכן בראש המחקר אשר בחן את ההשפעה של תזכורות בהודעות טקסט על ההיענות לשימוש בקרם הגנה מפני השמש במשתזפים. דווקא במקרה של קרם הגנה, כמו גם מקרים אחרים דוגמת תרופות ליתר לחץ דם, יתכן ולא קיים תמריץ ברור שכזה, הם טוענים. לדבריהם, הנשים בקבוצת הביקורת היו בעלות מוטיבציה וקיבלו עידוד למציאת דרכים חלופיות ופרטיות משלהן על מנת להזכיר לעצמן מדי יום את הצורך בנטילת הגלולה.

עם זאת, החוקרים מציינים כי ההתלהבות הראשונית אשר כרוכה בתחילה בעצם גיוסן למחקר רפואי הלכה ודעכה עם הזמן, כפי שניתן לראות על פי הירידה בהקפדה על נטילת הגלולות לאורך תקופת המעקב.

בנוסף, בעוד שמגמת ירידה זו נצפתה בשתי הקבוצות, הרי שנשים בקבוצת הביקורת (אשר לא קיבלו הודעות טקסט) שכחו ליטול את הגלולה בתכיפות רבה יותר עם הזמן. ממצא זה עשוי להצביע על כך שבסופו של דבר כן קיימת תועלת מסוימת כתוצאה מההתערבות, טוענים החוקרים.

לדברי החוקרים, ידוע להם מניסיונם האישי כי באם המטופלים בעלי מוטיבציה ופשוט אינם מצליחים לזכור, המדובר בשימוש מצוין להודעות הטקסט. על מנת לשפר את היעילות של תזכורות לנטילת הגלולה למניעת היריון, הם ממליצים על התאמת התוכן של הודעות הטקסט בנות 160 האותיות לכל אישה ואישה.

מומחית בתחום אשר נתבקשה אף היא להגיב לפרסום הדברים, מוסיפה כי יש לשקול גם סוגיות של פרטיות, מחסומי שפה ואסטרטגיות תקשורת טובות יותר כשמבקשים לעשות שימוש בהודעות הטקסט ככלי בריאותי. בנוסף, מציעה המומחית כי אנשים יעשו שימוש במכשיריהם האישיים על מנת לקבוע לעצמם תזכורות נוסח ‘אל תשכח להתעמל’ או הודעה המזכירה להם לקבל החלטות בריאות יותר כשיוצאים לאכול. לבסוף, מציינת כי ניתן להניע אנשים לכיוון של הרגלים בריאים יותר באמצעות טכנולוגיה זו, שהינה זולה וזמינה בצורה נרחבת.

Obstet Gynecol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה