בריאות הציבור-קידום בריאות

האם בדיקות סקר בהיריון עשויות לצמצם את ההשפעה של תרומבוציטופניה ניאונטלית? (מתוך BJOG)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממאמר סקירה חדש אשר פורסם בגיליון יולי של ירחון BJOG עולה כי תרומבוציטופניה אלואימונית חמורה של העובר או התינוק (Fetal or neonatal alloimmune thrombocytopenia, FNAIT) מתרחשת בכ-4 מבין 10,000 היריונות.

החוקרים מציינים כי מחלה קשה בו סובלת מתת-הערכה, מובילה למוגבלויות רבות לאורך החיים, ובניגוד למחלות מולדות רבות אחרות, יתכן וניתנת למניעה כמעט לחלוטין. לדבריהם, העשייה הקלינית צריכה לכלול בדיקות סקר שגרתיות של כל הנשים ההרות לסיכון האפשרי של FNAIT, וטיפול באלו מהן המצויות בסיכון ממשי להתפתחותה, והן הנשים המפתחות נוגדנים כנגד טסיות העובר.

החוקרים מסבירים כי מצב זה מתרחש כאשר האם מפתחת נוגדנים, כגון Human platelet antigen (HPA) 1a, המכוונים כנגד אלואנטיגנים ספציפיים על גבי הטסיות של העובר אותם ירש מאביו. הנוגדנים האמהיים יכולים לחצות את מחסום השלייה כבר בטרימסטר השני, הם מציינים.

באמצעות סקירה סיסטמטית של עשרה מחקרים פרוספקטיביים שבוצעו בנושא, הכוללים למעלה מ-176,000 היריונות, מצאו החוקרים ההולנדיים כי 2% מהנשים היו שליליות לנוכחות נוגדני HPA 1a מוקדם במהלך הריונן. מבין נשים אלו, קרוב ל-10% פיתחו נוגדנים אלו לפני הלידה, דבר אשר הוביל ל-NFAIT חמורה בכשליש מהתינוקות. הם מוסיפים כי חמישית ממקרי ה-FNAIT החמורים אירעו בהיריון ראשון.

על אף מספר התערבויות, מציינים החוקרים כי 10% מהתינוקות עם NFAIT חמורה סבלו מדימום תוך-מוחי או ממוות פרינטלי, אשר למעט מקרה בודד אירעו בתוך הרחם.

על בסיס תוצאות סקירתם זו, מסכמים החוקרים כי NFAIT חמורה מתרחשת בכ-40 מכל מאה אלף הריונות, עם דימום תוך-מוחי חמור בשלושה עד ארבעה מקרים לכל מאה אלף, על אף ניסיונות התערבות.

לדברי החוקרים, בדיקות סקר מזהות כיום נשים השליליות לנוכחות נוגדני HPA 1a עם דיוק “מאה אחוזים” ובמחיר של חמישה יורו (כ-$6.40). זיהוי אלו-נודגנים עולה 35 יורו נוספים (כ-$45). הם מוסיפים כי בניסיונם האישי טיפלו בנשים אלו עם אימונוגלובולינים תוך-ורידיים (IVIG) במשך 15 השנים האחרונות עם תוצאות טובות ותופעות לוואי מינימליות (כאבי ראש קלים), אם כי התערבות זו לא הוכחה באוכלוסיית סקר.

בעוד שהטיפול התרופתי עולה עד ל-$20,000 להיריון, טוענים החוקרים כי הטיפול עדיין הינו יעיל כלכלית. לדבריהם, מספר מדינות אירופאיות מצויות בתהליך ארגון בדיקות הסקר למצב זה.

החוקרים מוסיפים כי גם על פי החישובים השמרניים ביותר, העלויות הכספיות הנחסכות עולות בבירור על ההוצאות, מאחר והילדים הסובלים ממצב זה פעמים רבות נותרים נכים, דבר שפירושו עלויות נוספות של שירותי הבריאות לכל משך חייהם, בטווח של $500,000 עד שלושה מיליון דולרים לכל מקרה שנמנע.

מומחית בתחום אשר נתבקשה להגיב לפרסום הדברים מציינת כי המחקר הנוכחי מעלה מספר שאלות חשובות, אולם טוענת כי ממצאיו אינם מספקים על מנת שיובילו לאימוץ של בדיקות סקר נרחבות בשלב זה. כך למשל, מזכירה המומחית כי הרגישות והסגוליות של בדיקות הסקר עדיין אינן ברורות. חשוב מכך, היא מוסיפה, ההתערבויות השונות אשר הוצעו בהקשר זה טרם נחקרו בצורה מספקת.

BJOG 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה